Waardeer luisteren
We kiezen te snel voor 'zenden'. Laten we luisteren herwaarderen: contact maken, open onderzoeken en dan pas handelen.
We kiezen te snel voor 'zenden'. Laten we luisteren herwaarderen: contact maken, open onderzoeken en dan pas handelen.
'Waardeer luisteren', dat is een opgave waarin jij je kunt vinden. Je wilt ermee aan de slag. Mooi! Lees hieronder meer over 'hoe' en doe je voordeel met de handelingsperspectieven.
We kiezen te snel voor ‘zenden’. Laten we luisteren herwaarderen: contact maken, open onderzoeken en dan pas handelen.
Herstel van vertrouwen begint met luisteren. We luisteren actief en stellen ons oordeel uit. We benutten zorgen en behoeften als vertrekpunt.
Werk met een luisterplan. Organiseer tegenspraak, denk vanuit contactgroepen, cocreëer en wees pro-actief in gedrag en communicatie.
Stel oordelen en adviezen uit. Verplaats je in mensen en anticipeer op wat hen beweegt. Versterk de luistervaardigheden van de organisatie.
Stel vragen om de context te begrijpen. Betrek stakeholders vroegtijdig en focus op de eindgebruiker. Deel kennis en inzichten, organiseer tegenspraak.
Luisteren is de basis voor alles wat we doen en toch doen we het vaak niet, (breng perspectieven in kaart, wees nieuwsgierig, ga op zoek naar drijfveren, overtuigingen en weerstanden).