Naar een toekomstbestendig kennisnetwerk
1. Huidige situatie
Logeion is een succesvolle vereniging gezien een gestaag groeiend aantal leden, het aantal bezoekers en de hoge waardering die we krijgen. Daarnaast is de vereniging ook financieel gezond.
Toch bevinden we ons in een uitdagende situatie. We hebben te maken met een gemiddeld ouder ledenprofiel, een relatief hoge jaarlijkse uitstroom, te weinig balans qua doelgroep verdeling en een substantieel deel inactieve leden. Buiten de kring van leden en bezoekers is Logeion bovendien weinig bekend en heeft geen duidelijke positionering. Hier willen we tijdig op anticiperen en veranderingen in gang zetten die nodig zijn om Logeion toekomstbestendig te houden.
2. De opdracht
Logeion wil een inclusieve en representatieve vereniging zijn met focus op vernieuwing, samenhang en een sterkere positie van het vak en de professional. We willen waardevol zijn van startende als tot zeer ervaren en senior professionals. Dit vereist een heldere strategie en positionering die de professionals aanspreken, zowel bestaande leden als niet-leden.
3. Strategische uitgangspunten
Om onze doelen te bereiken hanteren we een paar strategische uitgangspunten:
Identiteit Logeion: hèt kennisnetwerk voor communicatieprofessionals
Logeion profileert zich als het platform voor kennisdeling, waar professionals hun vakmanschap verdiepen en de strategische waarde van communicatie binnen organisaties versterken. Daarnaast is het netwerk een belangrijk aspect waarom professionals zich aan ons willen verbinden.
Uit gesprekken met de doelgroep blijkt dat Logeion ook elitaire associaties oproept en dit plaatst de communicatieprofessional eerder op afstand dan dat het uitnodigt. Het is een vraag om nader te onderzoeken.
- Wederkerige belofte: ‘Zet jezelf op voorsprong’
Logeion ondersteunt haar leden bij hun groei en professionalisering met de belofte “Zet jezelf op voorsprong”. Deze belofte is tweeledig: het biedt de leden kansen om zich professioneel te ontwikkelen. En het vraagt de leden om bij te dragen aan de groei van de vereniging, maar vooral haar waarde voor het vak en de communicatieprofessional.
Een viertal thema’s wordt als strategisch van belang gezien voor de komende jaren.
- Diversiteit, gelijkheid, inclusie en betrokkenheid (DEIB)
Logeion streeft naar een inclusieve cultuur waarin professionals van alle achtergronden zich gelijkwaardig vertegenwoordigd voelen. Met een participatieve aanpak en open dialogen willen we een inclusieve en diverse cultuur bevorderen binnen de vereniging en het vak. - Maatschappelijke verantwoordelijkheid (ESG)
Duurzaamheid en verantwoord communiceren zijn kernonderdelen van onze toekomstvisie. Door kennisuitwisseling en samenwerking te stimuleren versterken we de rol van communicatieadviseurs als gids in een complex speelveld. - Innovatie en technologie
Logeion wil communicatieprofessionals ondersteunen bij het integreren van technologieën zoals AI en data-analyse en bij het bespreken van de ethische implicaties daarvan. - Positie en imago van het vak
We streven naar een herkenbare positionering en identiteit met als doel erkenning te creëren voor de communicatieprofessional en het vakgebied.
Voor genoemde thema’s heeft het bestuur positioneringsstatements geformuleerd die als startpunt zullen fungeren om samen met leden invulling aan deze thema’s te geven.
4. Activiteiten en middeleninzet
Om onze strategische doelen te realiseren kijken we zorgvuldig naar het continueren, aanpassen of heroverwegen van onze activiteiten en middelen. Daarbij zoeken we naar een balans die de brede vertegenwoordiging van communicatieprofessionals binnen Logeion recht doet. We benoemen drie uitgangspunten.
- Evenwicht en representatie in evenementen
Bij de grote evenementen van Logeion is de inhoud sterk gericht op publieke communicatie en overheidscommunicatie. Ook zijn de bezoekers in hoge mate afkomstig uit deze beroepsgroep. Dat vinden we waardevol, maar we streven ook naar een betere balans die recht doet aan het uitgangspunt om het kennisnetwerk te willen zijn voor álle communicatieprofessionals. Dit betekent dat er geen vanzelfsprekendheid is voor de voortzetting van bepaalde evenementen in hun huidige vorm. We bekijken kritisch hoe we onze inspanningen in tijd en financiën optimaal kunnen inzetten.
Om deze bredere vertegenwoordiging van het vak te realiseren, onderzoeken we de mogelijkheden voor een nieuwe award-event waarbij we het beste werk van alle domeinen binnen het communicatievak zichtbaar maken, belonen en vieren. - Aanpassing in printpublicaties en digitale consumptie
Ook onder communicatieprofessionals verschuift de mediaconsumptie steeds meer naar digitale platforms. Om daar beter op in te kunnen spelen dienen we de balans in verschillende communicatiemiddelen te verbeteren. De frequentie van ons vaktijdschrift C passen we daarom aan van acht naar zes edities per jaar.
C blijft een waardevol medium, maar zal meer onderdeel worden van een integrale contentaanpak die aansluit bij de behoeften van de communicatieprofessional. - Balans tussen specifiek en breed aanbod
We realiseren ons dat sommige groepen binnen onze achterban een duidelijke behoefte hebben aan specifiek en op maat gemaakt aanbod. Tegelijkertijd willen we bij andere gelegenheden juist verschillende disciplines en achtergronden verbinden om kennisuitwisseling en samenwerking te stimuleren. Deze balans tussen specifieke en brede, inclusieve momenten is een kernonderdeel van onze aanpak en stelt ons in staat om relevant te blijven voor álle communicatieprofessionals, ongeacht hun achtergrond.
6. Structurele aanpassingen op het bureau
Een nieuw aan te stellen contentmanager en investeringen in ons CRM/CMS-systeem moeten Logeion helpen om de communicatieprofessional efficiënter te bedienen en beter aan te sluiten bij de verschillende informatiebehoeften. De investeringen zijn gericht op het verbeteren van binding, behoud en betrokkenheid.
7. Governance en samenhang
Een belangrijke factor binnen de vereniging zijn onze vrijwilligers die, vaak jarenlang, met veel passie en betrokkenheid de vereniging ondersteunen. Het verversen van actieve ledengroepen met nieuwe energie en frisse blikken is echter óók gezond. We zouden graag de doorstroming willen stimuleren op de manier waarop we dat ook met het bestuur en ledenraad doen. Dit houdt in dat de reguliere zittingstermijn drie jaar gaat worden met de mogelijkheid om de termijn twee keer met één jaar te verlengen. We zullen daarover in overleg gaan met bestaande commissies en hen betrekken bij dit proces.
8. Monitoring en evaluatie
Logeion zal KPI’s implementeren om de voortgang en impact van de beleidsdoelen te monitoren, met als doel om binnen drie jaar een neutrale begroting te bereiken en de resultaten van de nieuwe koers meetbaar te maken. De KPI’s die we zullen concretiseren zullen in ieder geval betrekking hebben op:
- Toetsing van de belofte: in hoeverre voelen leden/deelnemers zich daadwerkelijk op voorsprong gezet door de vereniging?
- Ledenprofiel: slagen we erin om de vereniging te verjongen en te diversificeren?
- Is de vereniging groeiende, zowel qua leden als in andere bindingsvormen (gastbezoeker, abonnees, deelnemer community ed.)?
- Slagen we er in de uitstroom te beperken?
- Financieel: realiseren we ten minste het niveau van de geaccordeerde begroting?
Afsluitend
Met deze samenvatting van de beleidsnotitie zet Logeion een toekomstgerichte koers uit die de vereniging versterkt als hét kennisnetwerk voor alle communicatieprofessionals. Door te focussen op toegevoegde waarde, inclusie, technologie en maatschappelijke verantwoordelijkheid biedt Logeion zowel leden als de bredere beroepsgroep een solide platform voor professionele groei en netwerkkansen.
Samen met onze actieve vrijwilligers en overige stakeholders zorgen we ervoor dat Logeion het meest waardevolle platform blijft waarmee iedere communicatieprofessional zich op voorsprong zet.