Campagne '#wijstaanstil' van NS wint Galjaardprijs 2024
Het project '#wijstaanstil' van de Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft de Galjaardprijs 2024 gewonnen. De Publieksprijs ging naar 'Operatie Ring Zuid' van Groningen Bereikbaar na een spannende stemronde onder communicatieprofessionals. De prijzen zijn toegekend aan het meest innovatieve, impactvolle, inspirerende en effectieve communicatieproject uit het publieke domein. De prijsuitreiking vond plaats tijdens PubCom24, het Nationaal Congres Publieke Communicatie, dat werd georganiseerd door Logeion.
Galjaardprijs
De vakjury heeft de Galjaardprijs 2024 toegekend aan de NS voor hun krachtige campagne '#wijstaanstil’. Een incident met een conductrice fungeerde als de drijvende kracht achter de campagne. "De jury was onder de indruk van wat de NS-ers voor elkaar kregen in een paar dagen tijd. Geproduceerd in eigen huis, onder grote tijddruk en toch erg doordacht, slaagde de NS erin om een week lang het onderwerp op de agenda te houden. Het is moedig dat de NS de schaduwkant van het eigen werk liet zien, ondanks de grote personeelstekorten. De manier waarop was respectvol, sympathiek en verbindend.", aldus juryvoorzitter Friso Fennema (directeur Communicatie bij het Ministerie Infrastructuur en Waterstaat).
Publieksprijs
De Publieksprijs is dit jaar gewonnen door Groningen Bereikbaar met hun project 'Operatie Ring Zuid'. Maar liefst 810 van de in totaal 3156 vakgenoten (25%) stemden op het initiatief 'Operatief Ring Zuid'. De winnaar van de Publieksprijs wordt bepaald door communicatieprofessionals die op één van de vijf finalisten van de Galjaardprijs stemmen. Dit jaar kon men van 17 oktober tot en met 6 november 2024 stemmen.
Benieuwd naar de volledige beoordeling van de vakjury voor alle vijf de Galjaardfinalisten? Lees het volledige juryrapport en ontdek waarom deze projecten opvielen.