Logo Zoeken
Logeion

De nieuwe koers van Logeion

30 oktober 2024De redactie

In de laatste editie van C verscheen een artikel over de nieuwe koers van Logeion. In deze blog geeft het Logeion-bestuur als aanvulling op het C-artikel meer duiding aan de nieuwe koers: "Ruim anderhalf jaar geleden startten wij als nieuw bestuur met een duidelijke opdracht: Logeion, dé vereniging voor communicatieprofessionals, verder ontwikkelen tot een plek waar iedereen zich thuis voelt en zich professioneel kan ontwikkelen – of je nu jong of oud bent, werkzaam in de Randstad of elders, in het bedrijfsleven of bij de overheid."

Kompas zoeken strategie.jpg

Bij onze start trof het bestuur een gezonde vereniging aan met veel sterke punten, zoals een groeiend ledenaantal en een goed gewaardeerd programma-aanbod. Sterke pijlers zoals de Communicatietrends, de Beroepsniveauprofielen (BNP), het Centrum Strategische Communicatie (CSC), C-day, PubCom en ons vakblad C dragen bij aan deze basis. Bovendien is de vereniging financieel gezond. Toch zijn er belangrijke uitdagingen. Het ledenbestand is tamelijk homogeen en kent een relatief hoge leeftijd en de uitstroom is fors. Daarom is het onze taak om over de toekomst na te denken en een visie uit te werken. Dit hebben we zorgvuldig aangepakt.

Strategische heroriëntatie
De heroriëntatie heeft plaatsgevonden over een langere periode, waarin we in gesprek gingen met leden, niet-leden en externe experts. Op diverse manieren hebben we input verzameld voor onze nieuwe positionering. Niet alleen het bestuur, maar ook leden uit de ledenraad waren hierbij betrokken. Ons doel is duidelijk: Logeion positioneren voor een toekomstbestendige rol.

Nieuwe positionering
Hoewel Logeion een bekende naam is onder onze leden, kan onze zichtbaarheid buiten deze kring beter. We willen ons profileren als hét kennisnetwerk voor communicatieprofessionals, de plek voor vakinhoudelijke verdieping, persoonlijke ontwikkeling en innovatie. Daarnaast willen we meer nieuwe professionals aantrekken en speciale aandacht geven aan diversiteit & inclusiviteit, technologische vernieuwing en duurzaamheid als belangrijke thema’s.

Balans
In het artikel in C gaven we aan dat we onder meer willen kijken naar PubCom. Logeion heeft momenteel een sterke focus op de publieke sector, maar als vereniging voor álle communicatieprofessionals willen we ook andere sectoren beter betrekken. Ons doel is om balans te vinden in activiteiten voor diverse doelgroepen. Bijvoorbeeld soms willen Young Professionals vooral met leeftijdsgenoten samenkomen, terwijl er ook veel waarde zit in ontmoetingen tussen verschillende generaties of werkvelden.

De inhoud van PubCom beschouwen we als onverminderd waardevol; de vorm waarin we actuele ontwikkelingen in de publieke communicatie aan bod laten komen gaan we verder verkennen. Hetzelfde geldt voor onze communicatiemiddelen. Het vakblad C is ook waardevol, maar we moeten ook inspelen op het mediagebruik van communicatieprofessionals buiten de printmedia.

Ledenraad
Sinds maart 2023 hebben we een ledenraad die is gekozen door de leden en die de ALV vervangt. Deze raad vertegenwoordigt verschillende ledengroepen en is het hoogste orgaan van Logeion. Ze houden toezicht op de financiën, stellen het beleid van de vereniging vast en adviseren het bestuur. Ledenraad en bestuur werken in gezamenlijkheid aan een meer diverse samenstelling van de raad, om een goede afspiegeling van ons vakgebied te waarborgen. Het actief betrekken van leden van onze vereniging staat daarbij voorop. In een recente evaluatie constateerde de ledenraad al dat ze nu nog onvoldoende zichtbaar is.

Akkoord op vernieuwde propositie
De ledenraad is steeds geïnformeerd over de strategische heroriëntatie en de totstandkoming van de beleidsnotitie. De ledenraad heeft inmiddels ingestemd met een beleidsnotitie die de nieuwe positionering beschrijft. Dit strategische kader biedt ruimte aan de vereniging om de invulling samen met leden verder vorm te geven. In november delen we de hoofdpunten van deze notitie met alle leden waarna we starten met diverse initiatieven waarbij leden en toekomstige leden kunnen meedenken hoe we deze positionering samen gaan uitwerken.

Alleen samen komen we verder
Ons doel is om als vereniging sterk en relevant te blijven. Door meer samenhang en focus in onze activiteiten aan te brengen, willen we bouwen aan een toekomstgericht Logeion. We gaan aan de slag met thematische werkgroepen en/of CommLabs, waarin alle communicatieprofessionals van harte zijn uitgenodigd om bij te dragen.