Logo Zoeken
Logeion

'Ik had dit voor geen goud willen missen'

25 juni 2024De redactie

De Politie Eenheid Rotterdam was in 2023 de winnaar van de Galjaardprijs voor beste publieke communicatie met de campagne Operation CookieMonster. Na een dataroof waren de persoonlijke gegevens van zo'n 50.000 Nederlanders in handen van criminelen. De politie Rotterdam zette een speciale tool online waarmee iedereen zelf kon checken of zijn of haar gegevens ook op straat lagen. Patricia Wessels won met haar team voor deze campagne de Galjaardprijs 2023 en is dit jaar lid van de jury.

Foto winnaars Galjaardprijs 2023 1340x894 (300).jpg


Naast lovende woorden mochten jij en je collega’s de Galjaardprijs 2023 in ontvangst nemen. Hoe heb je dit moment tijdens PubCom ervaren?
“We vonden het best heel spannend. Er waren ook andere hele mooie inzendingen. Toen we als eerste de publiekprijs in ontvangst mochten nemen, dacht ik eigenlijk dat we hierdoor naast de juryprijs zouden grijpen. Zo gaaf dat we ook deze prijs hebben gewonnen. Doel was natuurlijk om met deze campagne zo veel mogelijk slachtoffers te vinden en te helpen, maar deze prijzen zijn echt de kers op de taart.”

Wat heeft de Galjaardprijs jou en de andere collega’s van de Politie Eenheid Rotterdam opgeleverd, behalve een blijk van waardering voor jullie harde werk?
“Het zorgde opnieuw voor veel aandacht en verzoeken om te vertellen over deze campagne. Zelfs internationaal. En dat betekende voor ons weer de kans om mensen te wijzen op www.politie.nl/checkjehack. Inmiddels zijn er nog drie grote (internationale) onderzoeken toegevoegd. Dus als je nu de check doet, wordt ook gekeken of jouw gegevens misschien in deze onderzoeken voorkomt.”

Voor het project hebben jullie ook samengewerkt met internationale instanties. Hoe heb je dat ervaren?
“Ik vond het onwijs leerzaam. Het was machtig interessant om van dichtbij met de FBI te mogen samenwerken. En ik werd echt maximaal uitgedaagd toen ik in mijn beste Engels onze communicatiestrategie moest presenteren op een Europol-meeting waar alle landen die meededen aan dit onderzoek aanwezig waren. Je krijgt te maken met cultuurverschillen maar ook met verschillen in wetgeving. Het was echt een enorme leerschool en ik had dit voor geen goud willen missen.”

Waar hebben jullie het succes van jullie case vooral aan te danken en welke tips zou jij anderen willen meegeven?
“De prijs hebben we denk ik te danken aan het feit dat we met een minimaal budget een enorm effect hebben bereikt terwijl de communicatie-uitdagingen enorm groot waren. Dat dit gelukt is, is mede te danken aan enerzijds een uitgekiende communicatiestrategie en anderzijds omdat we een heel goed en creatief contentteam hebben. Zij hebben de kennis en kunde om video’s en andere content te maken.”

En je tips?
“Ik heb er drie:
1. Beschrijf goed je communicatieprobleem. Vaak zie je dat er eerst organisatieproblemen opgelost moeten worden. Dat was in onze campagne niet anders.
2. Wees creatief. Wij hebben brainstormsessies gepland waarbij alles op tafel mocht komen. Superleuk om te doen ook.
3. Als je een inzending doet, ga er dan ook voor. Het kost je de nodige tijd maar het levert je echt ook heel veel op.”

 Zijn jullie inmiddels alweer met andere impactvolle projecten bezig? Of loopt jullie project nog door en hoe gaat het daar nu mee?
“Het mooie van werken bij de politie is dat geen dag hetzelfde is en er altijd impactvolle onderzoeken zijn waarvoor onze hulp wordt gevraagd. En dan zeggen we soms als woordvoerders: ‘In het belang van het onderzoek kan ik daar nu nog geen mededelingen over doen’.😉 Maar zonder gekheid, onlangs is een nieuw groot cyberonderzoek toegevoegd aan www.politie.nl/checkjehack namelijk het onderzoek Endgame. Wil je weten of jouw gegevens gestolen zijn, doe dan gelijk even de check.”

Je bent als winnaar van vorig jaar toegevoegd aan de jury van de Galjaardprijs. Waar ga je op letten?
“Ik vind een goede analyse van het communicatieprobleem essentieel. Het is de basis vanuit waar een strategie wordt gemaakt. En natuurlijk een goede beschrijving van je doelgroep. Hoe kun je deze het beste bereiken en wat wil je bereiken. Het zijn open deuren, maar zo belangrijk. En ik word echt enthousiast van campagnes waar het budget beperkt is omdat teams dan echt met creatieve oplossingen komen.”

Welk advies geef je communicatieprofessionals die nog twijfelen om PubCom bij te wonen óf om hun inspirerende project aan te melden voor de Galjaardprijs 2024?
Niet twijfelen. Doen! Het is echt zo superleerzaam, het geeft je campagne nog eens de aandacht die het ongetwijfeld verdient en het opent weer nieuwe deuren waarvan je niet wist dat ze er waren.”

Lees meer over de Galjaardprijs (en schrijf jouw/jullie initiatief in)!