Yvonne van Vliet: vertrouwd gezicht in periode van vernieuwing
Deze maand is Yvonne van Vliet begonnen als verenigingsmanager bij Logeion. Zij werkte de afgelopen vijf jaar bij Logeion als projectleider Communicatie, maar zet nu de stap naar deze nieuwe functie. “Het leukste aspect van mijn werk bij Logeion is het samenwerken met enthousiaste leden die boordevol kennis en expertise zitten. In mijn nieuwe rol van verenigingsmanager kan ik dit naar hartenlust doen en nog meer leden betrekken bij Logeion en het communicatievak.”
Wat trekt je aan in de functie verenigingsmanager bij Logeion?
“Al jaren werk ik met veel plezier bij Logeion, maar ik merkte langzaamaan dat ik behoefte had aan meer uitdaging en toe was aan een volgende stap. Weliswaar met tegenzin, want ik wilde eigenlijk nog wel even blijven. Toen de vacature voor verenigingsmanager werd uitgezet, heb ik echter niet direct gesolliciteerd. Doordat het een nieuwe functie is bij Logeion, wist ik nog niet precies wat het inhield. Maar toen dankzij interim-verenigingsmanager Willemiek Everts steeds duidelijker werd wat de belangrijkste opdracht van de verenigingsmanager is – namelijk verbinding zoeken met de leden – wist ik dat deze functie mij op het lijf was geschreven. En vele anderen met mij, want aardig wat (oud-)collega’s en samenwerkingspartners zeiden tegen mij ‘Yvonne, dat is echt iets voor jou!’. Toen moest ik natuurlijk wel nog het sollicitatieproces met de andere sollicitanten doorlopen. Ik ben verheugd en vereerd dat ze voor mij hebben gekozen en heb veel zin om aan de slag te gaan.”
Wat ga jij Logeion de komende jaren brengen?
“Het voordeel is dat ik de vereniging, de leden en de beoogde doelgroep goed ken. Ik ben een vertrouwd gezicht in deze periode van vernieuwing. In de jaren dat ik bij Logeion werk, is het ledenaantal aanhoudend gegroeid. Daar ben ik trots op. Evengoed weet ik dat er nog flinke winst valt te behalen. Voor mij draait deze functie om de leden en hun betrokkenheid bij de vereniging en daar heb ik jaren ervaring mee. Ik heb een goede intuïtie ontwikkeld voor wat wel of niet werkt, terwijl ik niet bang ben om nieuwe strategieën uit te proberen. Ik wil de betrokkenheid van leden en stakeholders bij de vereniging nog meer vergroten. Enerzijds door het contact met de actieve leden(groepen) te intensiveren, anderzijds door nieuwe initiatieven zoals cocreatie, intervisie en ontmoeting op te zetten voor de nog niet betrokken leden. Verder zou ik de vereniging, haar activiteiten en de waarde van het lidmaatschap beter zichtbaar willen maken.
Van een traditionele vereniging wil Logeion zich de komende jaren ontwikkelen naar een vereniging 3.0, een meer open platform voor de communicatiebranche waar vakgenoten uit het communicatievak elkaar treffen. Een vereniging met autoriteit, die goed zichtbaar is en een belangrijke rol blijft spelen als het gaat om vakontwikkeling. Dat vind ik een mooie uitdaging waar ik graag verdere invulling aan wil geven.”
Wat zie jij als de grootste uitdaging voor Logeion?
“De grootste uitdaging voor de communicatieprofessionals is naast hun drukke werkschema’s bijblijven met nieuwe kennis, strategieën en technologieën in een vak dat zich met hoge snelheid ontwikkelt, zonder de essentie van communicatie uit het oog te verliezen. Logeion voorziet de communicatieprofessionals in deze behoefte, onder andere met de tweejaarlijkse communicatietrends, diverse kennisbijeenkomsten en het vakblad C. Daarom is dit ook de uitdaging voor Logeion; de actuele én elementaire kennis vanuit het vak naar de professionals te blijven brengen. Deze kerntaak realiseren we enkel en alleen dankzij vakgenoten die vanuit hun expertise hun kennis en kunde willen delen, die hun steentje willen bijdragen. Gelukkig heb ik in mijn tijd bij Logeion gezien dat veel communicatieprofessionals dit willen doen en hart hebben voor het communicatievak.”
Wat maakt het werken bij verenigingen voor jou zo interessant?
“Tot nu toe heb ik alleen bij Logeion als vereniging mogen werken. Het is een hele gezellige club met leden waarmee je mag samenwerken aan een mooi doel: de ontwikkeling van het communicatievak. Heel inspirerend is het om met allerlei verschillende mensen uit het vak in contact te komen en van hen te leren. In het begin stond ik weleens onzeker om mij heen te kijken op een borrel na een bijeenkomst. ‘Wat heb ik anderen nou te vertellen?’, dacht ik dan. Maar gaandeweg heb ik geleerd dat iedereen kennis heeft om te delen waar anderen weer wat aan hebben. Iedereen kan iets bijdragen, want niemand heeft de ervaring die jij hebt. En wist je dat als je eenmaal in gesprek raakt met communicatieprofessionals het een heel leuk soort mensen zijn?”