Het project ‘Ik Wil Een Schoon Pensioen’ van Amsterdamse Ambtenaren wint de Galjaardprijs 2022
Het project ‘Ik Wil Een Schoon Pensioen’ ontwikkeld door Amsterdamse Ambtenaren heeft de Galjaardprijs 2022 gewonnen. De prijs wordt jaarlijks door Logeion toegekend aan het meest innovatieve, impactvolle en inspirerende communicatieproject uit het publieke domein en uitgereikt tijdens PubCom, het Nationaal Congres Publieke Communicatie. Een aantal gedreven Amsterdamse Ambtenaren ging de barricaden op om het pensioenfonds ABP te bewegen schoon te beleggen. Niet langer investeren in fossiel, maar in groen. Een grote uitdaging, vormgegeven via aanstekelijke persoonlijk-positieve communicatie.
Juryprijs
"We zijn trots op het winnen van deze prijs en op de impact die we met ons eigen initiatief hebben gemaakt", zegt Anne Hofstede, een van de Amsterdamse Ambtenaren, als reactie op de winst. De vakjury heeft de Galjaardprijs 2022 toegekend aan Amsterdamse Ambtenaren voor hun strijd voor een schoon pensioen. De jury was onder de indruk van de creativiteit en slimme communicatie. “Actievoeren lijkt makkelijk, maar om resultaat te boeken is het lopen op een dun koord. Het punt en de relevantie moest duidelijk overkomen, zonder dat de sympathie van publiek en constructief contact met ABP verloren zou gaan. Daarom is gekozen voor een positief getinte campagne met persoonlijke insteek. Fris vormgegeven in alle middelen wat ook tot uiting komt in de slogan ‘Ik Wil Een Schoon Pensioen’, waar een groen pensioen zo obligaat voor de hand lag. Van de 15.000 Amsterdamse ambtenaren hebben uiteindelijk 3.000 de petitie ondertekend. De campagneopzet was een blauwdruk voor ambtenaren en medewerkers van andere organisaties. Uiteindelijk is ABP van koers gewijzigd en heeft het pensioenfonds het besluit genomen te stoppen met investeren in fossiel. Dat komt vast niet alleen door de Amsterdamse Ambtenaren, maar zij hebben wel een substantiële bijdrage geleverd!”, aldus juryvoorzitter Friso Fennema.
Publieksprijs
De Publieksprijs is dit jaar gewonnen door Provincie Noord-Brabant, met hun project ‘Brabant Onder De Radar’. De tv-serie ‘Brabant Onder De Radar' is een productie van Provincie Noord-Brabant en Omroep Brabant, ondersteund door Connect Communicatie en Frame Freaks. Dit project is ontwikkelt als een integrale aanpak tegen de ondermijnende (drugs)criminaliteit in de provincie. Het publiek koos met 851 stemmen voor dit project (36% van de stemmen). In totaal werden 2.345 stemmen uitgebracht. Ieder jaar wordt de Publieksprijs aan een van de vijf finalisten voor de Galjaardprijs toegekend die meeste stemmen van het publiek heeft gekregen. Men kon van 18 oktober tot en met 3 november stemmen op hun favoriet.
Samenstelling jury en finalisten
De overige finalisten voor de Galjaardprijs 2022 waren: V&R, Nederlands Gebarencentrum, Stichting Gebarencentrum met ‘Vergeten Doelgroepen’, Future Communication met ‘De Fitte Top 100’ en Centrum voor Jeugd en Gezin Rijnmond met ‘Ondersteuning bij de grootste opgave in een mensenleven’. Naast Friso Fennema, werkzaam als directeur Communicatie Ministerie Infrastructuur en Waterstaat, bestaat de jury uit Esther Bunnik, hoofd Communicatie van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, Annette Klarenbeek, lector communicatie in digitale transitie aan de Hogeschool Utrecht, Arjen van Leeuwen, eigenaar en communicatieadviseur Van Leeuwen Communicatie en Stef Petit, CMO RvE-Manager Communicatie & Marketing, Zuyderland en winnaar van de Galjaardprijs 2021.
Over de Galjaardprijs en PubCom
De Galjaardprijs is vernoemd naar Chiel Galjaard; een van de oprichters van de Vereniging voor Overheidscommunicatie, een voorloper van Logeion. Galjaard was hoofd Voorlichting van de gemeente Den Haag, maar vooral opleider. Logeion organiseert al 22 jaar PubCom, het Nationaal Congres Publieke Communicatie, dat tot voorheen de Galjaarddag heette.