Logo Zoeken
Logeion

Communiceren vanuit je purpose

15 juni 2021De redactie

De droom van onze organisatie, het uitdragen van idealen of communiceren vanuit je DNA. Er zijn veel omschrijvingen die raken aan purpose communicatie. Peter Pors hoort ze al lange tijd voorbij komen bij zijn adviesbureau. Hij is erdoor gefascineerd, de laatste jaren steeds meer. Peter: “Onze omgeving wil weten waarom je bestaat en wat je als organisatie drijft. Na een heidag van de directie hoor ik dan vaak: 'We zijn eruit. Dit moet het worden. Als jij hier goede strategische communicatie op ontwikkelt, staat niets ons meer in de weg. Toch?'"

Peter Pors 705x220.jpg

Tijdens C-week21 is Peter Pors een van de sprekers tijdens de lunchsessie op Clubhouse. Peter is eigenaar van PDR strategie en communicatie en oprichter van de CommunicatieClub. Tijdens de sessie op 22 juni om 12.00 uur heeft hij twee tafelgasten uitgenodigd om in gesprek te gaan over het communiceren vanuit je purpose. Dat zijn Mayke van Keep (Issuemakers) en Kristel Klaassen (Hogeschool van Rotterdam). In de aanloop naar C-Week21 alvast een kort gesprek met Peter.

Peter: “Organisaties worden kritisch gevolgd. Iedereen heeft een mening en de vele stakeholders vinden overal wel wat van.” Hoewel de maatschappelijke ambities van organisaties steeds belangrijker worden in het beeld dat we van die organisaties hebben, gaat het ook vaak mis met de communicatie over purpose. De geloofwaardigheid en authenticiteit wordt geregeld ter discussie gesteld; purpose als simpele communicatietruc.

Peter: “We vonden een zeer interessant onderzoek waar ook Lotte Willemsen (Hogeschool van Rotterdam) bij betrokken is. Haar collega Kristel Klaassen schuift aan in het panel. Zij onderzoekt de ‘purpose paradox’: organisaties krijgen kritiek als ze geen maatschappelijke ambities uitspreken, maar ook als ze actief communiceren over hun purpose. Begin dit jaar won het onderzoek een onderzoeksbeurs in de Strategische Communicatie Challenge van het Centrum Strategische Communicatie van Logeion. Kristel en haar team brengen met inhoudsanalyses van jaarverslagen en organisatiewebsites in kaart hoe organisaties zich uitspreken over hun purpose en onderzoeken vervolgens hoe burgers op sociale media op deze purpose uitingen reageren. Daar willen we meer over vertellen tijdens deze lunchsessie.”

Ook schuift Mayke van Keep aan bij deze lunchsessie. Peter: “Ik ben zeer vereerd dat Mayke ook aanschuift bij deze sessie. We kunnen veel van haar leren. We praten met Mayke over haar invulling van purpose communicatie, maar ook over de trendsessie eerder die ochtend bij C-week: Verdeelde samenleving, gedeelde toekomst.” Mayke richtte in 2007 samen met Sybrig van Keep ‘Issuemakers’ op. Ze kan bogen op meer dan dertig jaar ervaring in de wereld van communicatieadvies. Naast managing partner is zij vooral actief op het gebied van issues op de kaart zetten, maatschappelijke agendering, maatschappelijke positionering, stakeholdermanagement, persbenadering en crisiscommunicatie.