Het Centrum Strategische Communicatie in coronatijd
Ook het Centrum Strategische Communicatie (CSC) van Logeion heeft zich dit jaar flink moeten aanpassen als gevolg van de coronamaatregelen. Fysieke ontmoetingen met Partners en Vrienden in de boardroom van de Rabobank en de voormalige kapel DomusDELA moesten worden uitgesteld. Maar al snel ontdekten we de digitale mogelijkheden van Zoom, Teams en Webinargeek, waardoor ook bijzondere ontmoetingen konden worden georganiseerd. Op 14 januari a.s. vindt de volgende Onder Professoren plaats met als thema: Communicatie tussen mens en machine.
Humor
Na de aanvankelijke teleurstelling over het niet doorgaan van Onder Professoren over Communicatie en Innovatie eind maart, besloten we al snel over te schakelen op digitale vormen van communicatie. Speciaal voor Partners en Vrienden organiseerden we een webinar over ‘Humor en communicatie in coronatijd’ met Bastiaan Geleijnse (één van de mannen achter Fokke en Sukke) en Christian Burgers (hoogleraar Strategische Communicatie). Christian schetste de impact van humor zoals die naar voren komt in de wetenschap, Bas liet met tal van voorbeelden zien hoe Fokke en Sokke met humor inspelen op de verschillende fases in de pandemie. Opmerkelijk gegeven, door beiden gesignaleerd: grappen maken over de eigen groep wordt doorgaans wel getolereerd, grappen maken over een ander niet. Zet humor dus niet zomaar in en verdiep je goed in je doelgroep. Nog net vóór corona trad Christian Burgers op bij Boom Chicago. Lisanne de Groot van het Bureau voor Overheidscommunicatie vatte zijn tips treffend samen.
Minicolleges
Inmiddels is voor Onder Professoren een alternatief plan bedacht. In coronatijd bieden we online minicolleges aan van topwetenschappers uit de communicatie over een actueel thema. Kennisoverdracht is immers één van de doelen van ‘Onder Professoren’. Elk minicollege bestaat uit een presentatie van ca 10 à 12 minuten met aansluitend een kleine 10 minuten met een Q&A. Aan het slot worden onder leiding van Christian Burgers conclusies getrokken. In november was het thema ‘Symbolen en rituelen in strategische communicatie’ met prof. Marinel Gerritsen (emeritus hoogleraar interculturele communicatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen) en prof. Carel Jansen (emeritus hoogleraar Communicatie en Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen). Belangrijk inzicht: houd rekening met cultuurverschillen en test je communicatieaanpak grondig bij de doelgroep.
Communicatie mens-machine
Onder andere om tegemoet te komen aan de behoefte van klanten en burgers om 24/7 informatie te kunnen krijgen, wordt steeds meer gebruik gemaakt van chatbots en andere vormen van artificiële gespreksagenten. In 2019 kon dr. Margot van der Goot van de Universiteit van Amsterdam kwalitatief onderzoek doen naar de ervaringen van consumenten met chatbotcommunicatie door Logeion's Strategische Communicatie Challenge te winnen. Ze publiceerde de resultaten in een whitepaper, dat lovend werd ontvangen door vakgenoten op Conversations 2020, een internationaal congres over chatbot research. Op 14 januari 2021 presenteert ze haar inzichten in een online Onder Professoren-bijeenkomst voor Vrienden en Partners van het CSC. De andere professor is Tibor Bosse, hoogleraar Communicatiewetenschap en Artificial Intelligence aan de Radbouduniversiteit. Zijn minicollege heet ‘Natuurlijke communicatie met machines’. Want hoe laat je die artificiële gespreksagenten menselijk overkomen?
Ontwikkeling
Het Centrum Strategische Communicatie wordt mede mogelijk gemaakt door Partners en Vrienden. Daarom organiseren we speciaal voor hen een aantal bijeenkomsten per jaar. De resultaten komen ten goede aan àlle communicatieprofessionals. Zo worden er ook door Logeion CommunicatieColleges georganiseerd die open staan voor iedereen, zoals het college over groepsdynamiek in augustus en het webinar met Publiquest over participatie in november. Aan het online webinar ‘Taal als strategisch instrument’ met Christian Burgers op 7 december werd deelgenomen door ruim 230 mensen. Ook de kijkcijfers van zijn oratie op 1 oktober waren hoog, die overigens nog steeds is terug te zien of te lezen. Vanuit het CSC wordt onderzoek aangejaagd, bijvoorbeeld door de Strategische Communicatie Challenge of door het verwerven van onderzoeksgelden voor onderzoek naar vragen uit de praktijk. De resultaten komen ten goede aan het vak. Aan de hogescholen en universiteiten gebeurt belangwekkend onderzoek. Het CSC brengt die naar de praktijk, bijvoorbeeld ook door middel van een serie interviews met toonaangevende wetenschappers zoals Lotte Willemsen en Piet Hein Coebergh.