'We Live Here' van gemeente Amsterdam wint de Galjaardprijs 2019
Het project 'We Live Here' van de gemeente Amsterdam heeft de Galjaardprijs 2019 gewonnen. De vakjury heeft de Galjaardprijs toegekend aan de inzending die op de meest aansprekende en uitnodigende wijze deuren heeft geopend, letterlijk en figuurlijk. Dankzij 38 procent van de publieksstemmen won het project 'Bring Back The Youth' (#BBTY) van de gemeente Rijssen-Holten de Publieksprijs 2019. De prijzen voor het meest innovatie, impactvolle en inspirerende communicatieproject uit het publieke domein worden jaarlijks toegekend door Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals.
'We Live Here'
Het begon voor de gemeente Amsterdam in 2017 allemaal met de vraag: Wat zou je met communicatie kunnen doen tegen overlastgevend gedrag op de Wallen en voor het verbeteren van de leefbaarheid? Hieruit ontstond in samenwerking met de buurtbewoners het project 'We Live Here'. Eén van de buurtbewoners, Edwin Scholvinck, nam verrukt en verbaasd de Galjaardprijs 2019 in ontvangst: "We zijn begonnen met niks, eigenlijk met maar een paar bewoners. En blijkbaar deden we iets goed in onze communicatie, want op een gegeven moment stonden de The New York Times, BBC en een documentairemaker uit Polen op de stoep. Nu ben ik naast trotse bewoner ook nog eens de winnaar van de Galjaardprijs 2019!"
Publieksprijs 2019
Het project 'Bring Back The Youth' (#BBTY) van de gemeente Rijssen-Holten won de Publieksprijs. In totaal zijn 3.688 stemmen uitgebracht en 38 procent hiervan was voor ‘#BBTY’. Gemeente Rijssen-Holten trok de stoute schoenen aan en ging uit hun comfortzone met het vraagstuk: Hoe blijf je als gemeente aantrekkelijk voor jongeren voor nu en in de toekomst? Karlijn Schabbink van de gemeente Rijssen-Holten: "We zijn heel verrast, superblij en megatrots. En ik hoop dat we met z'n allen nog heel veel blijven doen en durven doen om echt in contact te komen met burgers."
Galjaardjury en -finalisten
Juryvoorzitter Guido Rijnja toonde zich uitgelaten over de creativiteit en variëteit in de inzendingen: "Wie nog niet zeker wist dat alles in de overheid begint met communiceren, kan in deze etalage van vindingrijkheid zijn of haar hart ophalen. Prachtige parels, al mag de onderbouwing uitbundiger. Lichten boven de korenmaat!" De overige finalisten voor de Galjaardprijs 2019 waren: 'Onze tunnel' van Gemeente Rotterdam, de jeugdcampagne 'Je bent één klik verwijderd van cybercrime' van Politie Nederland en de 'Wapeninleveractie Rotterdam' van de politie-eenheid Rotterdam. De vakjury van de Galjaardprijs koos de vijf finalisten uit de 20 nominaties van de regiojury's. In totaal zijn er 36 projecten ingezonden voor de prijs. Lees hier het hele juryrapport.
De Galjaardprijs en de Publieksprijs zijn uitgereikt op 31 oktober tijdens PubCom19, het Nationaal Congres Publieke Communicatie. Een dag waarin de volledige breedte van de publieke communicatiepraktijk aan bod kwam en die in het teken stond van polarisatie en de rol van de communicatieprofessional. Het congres werd mede mogelijk gemaakt door Publiquest, Bind, SRM, Babbage Company, OnlyHuman, Yellenge, Customer Revolution en Spant.
Over Logeion, de Galjaardprijs en PubCom
Logeion is de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals, een bloeiende vereniging met ruim 4.000 leden. De beroepsorganisatie biedt een breed aanbod van bijeenkomsten in de programmering, geeft richting en impulsen aan de professionalisering van het communicatievak en neemt het voortouw in de positionering van het vak en de beroepsgroep. De Galjaardprijs is vernoemd naar Chiel Galjaard; één van de oprichters van de Vereniging voor Overheidscommunicatie, een voorloper van Logeion. Galjaard was hoofd Voorlichting van de gemeente Den Haag, maar vooral opleider. Logeion organiseert al 20 jaar PubCom, het Nationaal Congres Publieke Communicatie, dat tot voorheen de Galjaardag heette.