Leer de zes finalisten van de Communicatieverkiezingen 2019 kennen
Volgende week is het zover: C-day19. Dé dag waarop duidelijk wordt wie de Communicatieman/vrouw van 2019 en het CommunicatieTalent van 2019 zijn. Als bezoeker van C-day19 kun je tijdens het congres stemmen op je favoriet. Dus hoog tijd om alvast de finalisten en hun cases te leren kennen.
Voor beide titels zijn drie finalisten in de race. De drie finalisten van de Communicatieman/vrouw van 2019 pitchen hun case op het podium van C-day19 en de talenten laten in een vlog zien waarom zij de prijs moeten winnen. Het publiek stemt op hun favoriet (de uitkomst van deze stemming telt als één jurystem) en de jury beslist wie er met de titel vandoor gaat.
Communicatieman/vrouw van 2019
De jury van de Verkiezing Communicatieman/vrouw van 2019 heeft drie finalisten gekozen: Arnold Drijver (HEMA), Annette Reijersen van Buuren (Stichting CPNB) en Bart Scholten (a.i. Gemeente Zaanstad).
Arnold, hoofd Communicatie bij HEMA, gelooft dat de toegevoegde waarde van communicatie steeds meer zal liggen in het succesvol navigeren tussen verschillende in- en externe belangen en verantwoordelijkheden en het vermogen deze op één lijn te brengen. Afgelopen jaar is HEMA verkocht en in dit proces lag een grote rol voor Arnold. Medewerkers van HEMA werden gedurende dit jaar meegenomen in het hele verkoopproces en werden van iedere stap op de hoogte gehouden. Ongekend transparant en daarmee uniek binnen het communicatievakgebied. Ondanks de financiële belangen en de afbreukrisico’s, kreeg de afdeling Communicatie het voor elkaar om het traditionele advies van advocaten en bankiers van ‘geen commentaar’ tijdens dit soort processen om te buigen naar openheid van zaken.
Als Manager Merk, Marketing & Communicatie bij Stichting CPNB is Annette verantwoordelijk voor een merkportfolio van tien merken ten behoeve van leesbevordering en boekbezit in Nederland. Afgelopen jaar introduceerde ze het 'merkdenken' in het boekenvak, waarbij ze koos voor sturing op de lange termijn om mensen aan het lezen te krijgen en houden. Ze koppelde de merkstrategie aan het werken op basis van data en insights. Dat alles met succes, waardoor ze een groter bereik creëerde voor de boodschap en de boodschap relevanter werd door diverse content en storytelling onder andere op social media.
Toen bleek dat de nationale intocht van Sinterklaas plaats zou vinden in Zaandijk/Zaanse Schans heeft de gemeente Zaanstad Bart gevraagd om als ‘Chief Sinterklaas Officer’ de communicatie van dit evenement in goede banen te leiden. Om dit te bereiken is er een intensief traject doorlopen waarbij er ruimte was voor uitwisseling van standpunten door onder andere de ‘Zaanse Dialogen’. Strategische communicatie is op elk vlak van de projectorganisatie ingezet. Hierdoor is een context ontstaan waarbij er op lokaal niveau een oplossingsrichting is ontwikkeld voor een zwaar gepolariseerde nationale discussie.
CommunicatieTalent van 2019
Deze drie jonge communicatieprofessionals hebben de finale bereikt van de Verkiezing van het CommunicatieTalent van 2019: Marlon van den Besselaar (Bex*communicatie), Stefan Meershoek (PGGM) en Robina Weermeijer (Boehringer Ingelheim). "De drie finalisten zijn verschillend, maar dat maakt ons vak zo mooi en de finaledag op C-day19 nog spannender!", aldus Paulien Trommelen namens de selectiecommissie.
Marlon is creatief adviseur bij Bex*communicatie. In opdracht voor DSM Nederland ontwikkelde ze met haar team in 2018 de campagne rondom duurzame inzetbaarheid: 'Ruimte voor jou'. Deze campagne had als hoofddoel medewerkers bewust te maken van de gedachte dat ze meer zijn dan alleen een medewerker bij DSM Nederland. Ze zijn een persoonlijkheid met verschillende ambities, hobby’s en keuzes. Als DSM-medewerker krijg je de ruimte om deze verschillende kanten van jezelf te ontwikkelen om zo fysiek en mentaal gezond je pensioenleeftijd te bereiken. Op 6 december 2018 won Bex*communicatie met deze campagne een European Excellence Award voor interne communicatie.
Sinds 2014 is Stefan werkzaam bij PGGM (pensioenuitvoeringsorganisatie), waar hij marketing- en communicatieadviseur is voor één van de grootste pensioenfondsen ter wereld: het Pensioenfonds Zorg en Welzijn (PFZW). PFZW heeft met een groot gedeelte van de jonge deelnemers (18 tot en met 28 jaar oud) weinig (pensioen)contact. Voor hen is pensioen iets waar ze geen invloed op hebben en voor nu (voornamelijk wegens hun leeftijd) onvoldoende relevant. Toch zijn contact en bekendheid (weten waar men pensioen opbouwt) belangrijk om deelnemers naar het eigen opgebouwde pensioen te laten kijken. Voor meer bekendheid onder deze doelgroep ontwikkelde Stefan de miniserie 'Zorgiszó'. Dit bestaat uit vier video’s (circa 8 minuten per aflevering) waarin medewerkers uit Zorg en Welzijn uitdagingen aangaan binnen een andere beroepsgroep in de sector. Het idee is om het uitdagende werk van Zorg en Welzijn-medewerkers zichtbaar te maken, zodat hier waardering voor ontstaat.
Robina is Communications Manager bij Boehringer Ingelheim. Na haar studie Communicatiewetenschappen is ze per toeval in de wereld van geneesmiddelen terecht gekomen. Ze kan haar creativiteit in vele projecten kwijt, zo ook in het project waar ze de zeldzame longziekte Longfibrose onder de aandacht wilde brengen. Ze maakte een folder, deze bevatte een strookje klittenband aan de binnenkant, dat het geluid dat je in de longen van een Longfibrose-patiënt hoort nabootst. De folder is verspreid onder huisartsen, omdat het belangrijk is dat de ziekte op tijd wordt herkend.