Studiereis Zweden: van concerncommunicatie tot fika, van transparantie tot de vrijdagmiddagborrel
Natuurlijk weten we dat Abba en IKEA één van de beste exportproducten van Zweden zijn. Maar hoe dan? Young Logeion organiseerde een vijfdaagse studiereis naar Zweden, waar we een kijkje in de keuken kregen bij IKEA, Scandinavian Airlines, Roche en het Zweedse communicatiebureau StrandbergHaage. Kortom: inspiratie, cultuur en ook een beetje lol maken in Malmö en Stockholm!
Donderdag
De studiereis begon met een bezoek aan Hubhult: het kantoor van IKEA in Malmö, en tevens het meest duurzame kantoorgebouw van Scandinavië. Het kantoor straalt, hoe gek het misschien ook klinkt, juist geen kantoor uit. Vergaderruimtes zijn er eigenlijk niet. Wil je toch even vergaderen, dan doe je dat in de open ruimte tussen de IKEA producten of je pakt een 'ten minute box'. Het Zweedse bedrijf beweert dat je in de eerste 10 minuten het meest productief bent. Het team komt regelmatig in Hubhult samen om te bespreken wat er speelt en kijkt proactief naar communicatierisico’s. Ook belangrijk bij Hubhult: koffie! De ‘fika’pauzes zijn ook bij de blauw-gele concern onmisbaar.
Vrijdag
Een lange dag vandaag, maar liefst drie bedrijven staan op het programma. Om te beginnen SAS. Vliegtuigmaatschappij Scandinavian Airlines richt zich in de communicatie op reizigers die regelmatig in Scandinavië reizen. Met de payoff ‘We are travelers’ probeert de vliegtuigmaatschappij de klant van alle gemakken voorzien. Het was inspirerend om te zien hoe open de organisatie was over de uitdagingen die zij zien en hoe zij daarmee omgaan met communicatie. Er waren zo een aantal nuttige discussies die de boel goed op scherp zetten.
Het bezoek aan Roche Sweden liet zien hoe een farmaceutisch bedrijf worstelt tussen hun visie en de sceptische publieke opinie. We hebben zo geleerd dat vertrouwen het belangrijkste is in deze sector en dat Roche dit te allen tijde probeert te bewerkstelligen in haar communicatie. Zij presenteerde een interessante casus in de vorm van een podcast met stakeholders. Daar had het bedrijf een groot succes mee. Zo wonnen ze er zelfs een aantal mooie awards mee. Het was mooi om te zien hoe zij dealen met eerlijkheid en transparantie. Een hot issue in de farmaceutische branche.
StrandbergHaage is een PR-bureau dat diverse publieke en commerciële klanten hebben. Veel van hun klanten zitten in de filmindustrie. Met ‘kunskap & kreativiteit’ (kennis en creativiteit) probeert het bureau structuur te versterken. Natuurlijk had het bedrijf gelijk door dat we na drie bedrijven behoefte hadden aan een borrel op de vrijdagmiddag. Deze werd met een heuse Zweden vs Nederland kennisquiz ingeluid.
Zaterdag
Natuurlijk was er ook tijd voor ontspanning. Zo werden de pittoreske smalle straatjes van de Gamla Stan (oude centrum) in Stockholm bezocht en er is zelfs nog even gedanst in de grootste openlucht club van Stockholm genaamd Trädgården. Het goede weer werd ook niet vermeden en bracht veel zonaanbidders naar het eiland Fjäderholmarna, een prachtig nabijgelegen eiland.
Natuurlijk kan de studiereis niet succesvol afgesloten worden zonder een heuse pubquiz. Alle informatie die de afgelopen vier dagen zijn vergaard passeerde de revue met een biertje of een glas wijn in de hand. Young Logeion heeft op een dynamische en interessante wijze een kijkje gegeven in de Zweedse communicatiestrategie.