Waardeer luisteren
We kiezen te snel voor 'zenden'. Laten we luisteren herwaarderen: contact maken, open onderzoeken en dan pas handelen.
Aan de slag met de opgave: Waardeer luisteren
'Waardeer luisteren', dat is een opgave waarin jij je kunt vinden. Je wilt ermee aan de slag. Mooi! Lees hieronder meer over 'hoe' en doe je voordeel met de handelingsperspectieven.
De grote lijnen vertaald naar de praktijk:
Waarom
We kiezen te snel voor ‘zenden’. Laten we luisteren herwaarderen: contact maken, open onderzoeken en dan pas handelen.
Hoe
Herstel van vertrouwen begint met luisteren. We luisteren actief en stellen ons oordeel uit. We benutten zorgen en behoeften als vertrekpunt.
Wat
Werk met een luisterplan. Organiseer tegenspraak, denk vanuit contactgroepen, cocreëer en wees pro-actief in gedrag en communicatie.
Gedrag
Stel oordelen en adviezen uit. Verplaats je in mensen en anticipeer op wat hen beweegt. Versterk de luistervaardigheden van de organisatie.
Advies
Stel vragen om de context te begrijpen. Betrek stakeholders vroegtijdig en focus op de eindgebruiker. Deel kennis en inzichten, organiseer tegenspraak.