Steeds meer organisaties, zoals bijvoorbeeld momenteel in het hoger onderwijs (universiteiten!), de detailhandel en de (rijks)overheid, maken zich op voor zwaar(der) weer. Bezuinigingen op…
Zo ga je van 'uitleggen en doelgroepen' naar 'aansluiten en bondgenoten'
27 september 2024
Jarenlang draaide het in het communicatievak om uitleggen en doelgroepen. Het accent verschuift nu naar aansluiten en bondgenoten. De kentering hangt samen met meer…
Voorbij de communicatietrends: richting geven aan de transitie
13 juni 2024
Logeion formuleert iedere twee jaar nieuwe communicatietrends die een inspiratie en vertrekpunt vormen voor vakgenoten, communicatieafdelingen en organisaties. Het TrendTeam van Logeion startte bij de…
Whitepaper 'Humor om te lachen' gelanceerd
26 maart 2024
Dit vierde deel van CSC Insights, een whitepaperreeks van het Centrum Strategische Communicatie, focust op de rol van humor en satire in communicatie en het publieke debat. Voor organisaties is…
Bestaansrecht
18 januari 2024
Alhoewel het vertrouwen in het bedrijfsleven momenteel groter is dan het vertrouwen in media en overheden, staat ook in Nederland het vertrouwen in bedrijven onder druk. Dit wordt mede veroorzaakt…
Descriptieve en injunctieve normen
8 januari 2024
"Wat doen mijn collega’s, mijn familie of de buren eigenlijk op dit punt?" Bij gedragsverandering speelt het sociale aspect een belangrijke rol. In veel gevallen denken we immers ook aan de…
Verbeter de wereld, begin bij de communicatie
13 december 2023
We hebben een nieuwe communicatiecultuur nodig, zei de Amsterdamse wethouder Marjolein Moorman onlangs tijdens PubCom, het Nationaal Congres Publieke Communicatie. Eentje die helpt om het vertrouwen…
De liefde en de woede van Extinction Rebellion
12 december 2023
Wanneer je je aanmeldt voor de digitale nieuwsbrief van Extinction Rebellion (XR) krijg je een vriendelijke welkomstmail die wordt ondertekend met: liefde en woede. Woede over het feit dat de overheid…
Hoogste tijd om humor serieus te nemen
12 december 2023
Veel organisaties monitoren de media nauwgezet: wordt er iets over ons geschreven, moeten we ergens op reageren, speelt er iets in de onderstroom? Naast de soms gevreesde onderzoeksjournalisten horen…
Strategisch werken: hoe doe je dat eigenlijk?
28 november 2023
Een goed, strategisch communicatieplan draagt bij aan het behalen van organisatie- en/of projectdoelstellingen en biedt jouw opdrachtgever handvaten om een deel van diens problemen op te lossen. Maar…