Logo Zoeken
Vakblad C

Radio als tweerichtingsverkeer

29 februari 2024Damian Peek

Joshua van Meuwen (23) is al sinds zijn jeugd gek van radio. Op zijn vijftiende begon hij bij RTW FM, de lokale omroep van Waddinxveen. Door af en toe brutaal te zijn en zijn dromen na te jagen heeft hij nu zijn eigen programma bij radiostation Radio4All, waar Giel Beelen de creatief directeur is. Als Van Meuwen niet in de radiostudio zit werkt hij bij Leene Communicatie en volgt hij de pre-master Media & Journalistiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Radio-youngprofessional-c

“Ik hoorde dat Giel Beelen creatief directeur zou worden van een landelijk radiostation. Toen dacht ik bij mezelf, brutale mensen hebben de halve wereld en heb ik een e-mail gestuurd.” Nog geen dag later kreeg hij antwoord en mocht hij zijn programmaconcept delen. Dit was overduidelijk een succes want Van Meuwen maakt nu elke zondag een programma over alternatieve muziek genaamd Alt & Nieuw. 

Met zoveel passie voor radio lijkt het logisch om meteen Media & Journalistiek te gaan studeren. Toch heeft Van Meuwen totaal geen spijt van zijn keuze voor de communicatie-opleiding aan de Hogeschool Rotterdam. “Als ik meteen Journalistiek was gaan studeren had ik nooit geleerd hoe ik content moest maken, mijn doelgroep kan bereiken en hoe ik sociale media in kan zetten. Ik heb veel dingen geleerd waar ik nu profijt van heb bij het maken van radio.” Net als bij communicatie is de radio niet alleen zenden. Van Meuwen heeft geleerd dat de interactie met zijn doelgroep en artiesten hem veel brengt. Hij ontvangt geregeld suggesties voor nieuwe muziek en artiesten en neemt zelf ook contact op met artiesten. 

Radio4All richt zich op Gen Z, de generatie die is geboren tussen 1997 en 2012. Jongeren luisteren tegenwoordig minder radio. Hoe bereik je deze generatie? “Een collega van de zender doet haar radio-uitzending en gaat tegelijkertijd live op TikTok. Er kijken dan duizenden mensen mee en die interactie is revolutionair voor de radiowereld.” Via TikTok kunnen mensen namelijk live een reactie achterlaten in de chat en hier kan de radio-dj dan direct op reageren. Volgens Van Meuwen heeft de radio ook meer te bieden dan streamingsdiensten als Spotify. Zo geeft hij informatie over artiesten, nummers en genres en zo creëert hij een complete ervaring voor zijn luisteraars. Ook kan het je helpen met het ontdekken van nieuwe muziek. “Hoe vaak komt het nog voor dat je wordt verrast? Je zit vaak in je eigen algoritme van dingen die je al kent. Via de radio kun je echt kennismaken met nieuwe genres en muziek.” 

Ontdekken en durven lopen als een rode draad door het leven van Van Meuwen. Door risico’s te nemen en open te staan voor nieuwe dingen heeft hij nu zijn eigen radioprogramma op een landelijke zender. “Probeer het gewoon. Het klinkt misschien makkelijk, maar het is wel de essentie. Voor je het weet kijk je over een paar jaar trots terug op alles wat jij hebt bereikt.”

Benieuwd geworden naar het radioprogramma? Luister dan op zondag tussen 12.00 en 14.00 uur naar Alt & Nieuw op Radio4All.

_________________________________________________________________________________________

Vakblad C

Dit artikel is ook gepubliceerd in C: hét communicatiemagazine van Nederland met de laatste trends en actualiteiten, inhoudelijke rapportages, spraakmakende projecten en diepte-interviews met communicatieprofessionals. Leden van Logeion ontvangen het vakblad acht keer per jaar gratis op de mat, maar ook wanneer je niet aangesloten bent bij de beroepsorganisatie kun jij je abonneren op dit full colour blad vol vakkennis.

Lees meer over C