De 10 best beoordeelde communicatieboeken en -podcasts van 2024
Ook in 2024 werden de leeslampen aangeklikt, headphones opgezet en potloden aangescherpt - of beter gezegd: toetsenborden opgeladen. Want de recensenten van Logeion gingen voor jou op zoek naar de meest inhoudsvolle, inspirerende boeken en podcasts over communicatie, management en aanverwante vakgebieden. De boekrecensies verschijnen op de website van Logeion en in iedere editie van vakblad C, hét communicatiemagazine van Nederland. Nu aan het einde van het jaar heeft Logeion de balans opgemaakt en een top tien voor je samengesteld, doe er je voordeel mee!
1. Was ik niet duidelijk dan? - 10 lessen in hoe jij als leidinggevende effectief communiceert
Ben je benieuwd naar hoe je als leidinggevende interne communicatie kunt verbeteren, vooral tijdens veranderingsprocessen? Dan is het nieuwe boek "Was ik niet duidelijk dan" van Bea Aarnoutse en Wendy Eelsing volgens recensent Wil Michels een must-read.
Lees meer
2. 80 werkvormen voor creatieve werksessies - een schatkist vol ideeën voor bijeenkomsten met resultaat
Een goede werkvorm kiezen is vakwerk vindt recensent Peter van den Besselaar. Dit boek helpt je een stuk in de goede richting volgens hem. Het boek is geschreven door Rozemarijn Dols en Josine Gouwens en bedoelt voor professionals die sessies begeleiden om tot verbeteringen of vernieuwingen te komen.
Lees meer
3. Het Communicatie Model (compact) - de tool voor een communicatiestrategie met impact
Een van de grootste uitdagingen in communicatie is grip krijgen op complexiteit. Wil Michels wil in zijn boek de complexiteit terugbrengen naar heldere eenvoud. Zijn ambitie is het vastleggen van de essentie van wat je moet doen als je met communicatie aan de slag gaat. Een boek dat jou, als vakgenoot, van begin tot eind helpt bij de ontwikkeling van een communicatieplan zegt recensent Petter van den Besselaar.
Lees meer
4. Vanzelfzwijgend
Voor iedereen die geïnteresseerd is in de subtiele dynamieken binnen organisaties biedt dit boek een schat aan inzichten volgens recensent Guido Rijnja. Auteur Odette Moeskops beschrijft helder en praktisch hoe je de 'emotionele logica' binnen een organisatie kunt opsporen en er effectief mee om kunt gaan.
Lees meer
5. Grofgeld
In Grof Geld onderzoeken merkstrateeg Perre van den Brink en journalist Sam van Raalte hoe de skybox de staantribune beïnvloedt. De wereld van Messi en Haaland draaien allang niet meer om alleen winst of verlies op het veld, maar om brand universes, sociale mediastrategieën en zo veel mogelijk geld verdienen. Ze bespreken diverse aspecten van de voetbal- en marketingwereld, waarbij elke aflevering een nieuw onderwerp centraal staat. Een echte aanrader vindt recensent Merel Stil.
Lees meer
6. De kracht van maatschappelijk verbonden leiderschap - organisaties succesvol besturen in tijden van transitie
Het TrendTeam van Logeion zei het al: het is een tijd van transities. Aan bestuurders de schone uitdaging om hun organisatie door al die transities heen te loodsen. Volgens de auteur en ervaren bestuursadviseur Marion Kremer kan dit het beste vanuit de kracht van maatschappelijke verbondenheid.
Lees meer
7. Wat bedoel je? - de podcast over heldere taal
Met de podcast Wat bedoel je? verbreed je op een laagdrempelige manier jouw kennis over begrijpelijke, heldere taal. Het sterke aan deze podcast is volgens recensent Eline Pols dat de makers iedere aflevering een gast interviewen die zich actief bezighoudt met heldere taal. Vanuit deze verschillende disciplines en functies ontvang je belangrijke inzichten en praktische tips, waar je als communicatieprofessional gelijk mee aan de slag kunt.
Lees meer
8. Van gedoe naar gedragen - de nieuwe route als radicale omslag in democratische besluitvorming
Heb je te maken met participatieprocessen? Zien jouw opdrachtgevers participatie vooral als een moetje? Zoek jij ook naar nieuwe manieren om democratische processen in te richten? "Lezen dit boek!", zegt recensent Marjan Engelen. De auteur Anke Siegers timmert al jaren aan de weg als begeleider van complexe besluitvormingsprocessen waarin een helder proces, samensturing en gedeeld eigenaarschap leidend zijn.
Lees meer
9. Sprekend leiderschap - vijf principes om waarachtig te communiceren
Jan Sonneveld laat in het boek op een aanstekelijke wijze zien hoe schrijver en spreker juist door hun samenspel zichzelf beter leren kennen. Met een mengeling van filosofische uitweidingen, anekdotische kijkjes in keukens en persoonlijke reflecties lanceert de auteur leidende principes bij het schrijven van speeches zegt recensent Guido Rijnja.
Lees meer
10. De symmetrie van crisiscommunicatie - gewoon doen in buitengewone omstandigheden
Crisiscommunicatie, elke communicatieprofessional heeft er wel eens (of vaker) mee te maken. Recensent Ronand Jansen vindt dat crisiscommunicatiedeskundigen Dianne Deurloo en Roy Johannink er een uiterst praktisch boek over schreven. Zij beschrijven overeenkomsten en verschillen tussen gewone communicatie en crisiscommunicatie, aangevuld met praktische tips, theoretische onderbouwingen en links naar podcastafleveringen.
Lees meer
Nog meer recensies
Hoe fijn is het dat vakgenoten het kaf van het koren scheiden in het brede aanbod van communicatieboeken en -podcasts en de pareltjes vol kennis voor je aanmerken? We zijn de vrijwilligers die de recensies maken dus erg dankbaar! Op de website van Logeion vind je alle (bijna 100) recensies op een rij.