Met trots verzet je bergen en doe je dingen van belang
“De menselijke kant van communicatie wordt belangrijker dan ooit”, zei AI-expert Sonja Loth op het communicatiecongres van 8 oktober. “Soft skills zoals luisteren, empathie en aanpassingsvermogen zijn niet te automatiseren en zullen een onderscheidende factor zijn voor communicatieprofessionals in 2025.” Marjolein ten Hoonte, directeur arbeidsmarkt Randstad, noemde dat in 2016 het verschil tussen koude en warme communicatie. De koude is het routinematige, de simpele berichten, de warme gaat over persoonlijke aandacht, gepolariseerde verhoudingen overbruggen, meer bieden dan de ander verwacht, er zijn voor de ander en die zien als mens. Ook zij zag een grote toekomst voor specialisten die die warme kant behartigen. Beiden dagen zij ons uit om ons daarin te bekwamen en dat te zien als een bijzondere expertise die kunstmatige intelligentie niet kan overnemen. Eentje waar je trots op mag zijn. Tegelijkertijd vindt ons huidige kabinet dat het maar de vraag is of je wat hebt aan al die communicatieprofessionals. Blijf dan maar eens trots.
Deze kennis is exclusief voor leden en abonnees op vakblad 'C'.
Meer over lid worden
Meer over abonnee worden
Ben je al lid of abonnee? Log in om exclusieve kennis te zien.