Logo Zoeken
Boekrecensie

Duurzame Verleiding

25 november 2024Merel Stil

Hoe ga je als bedrijf voor een duurzame toekomst? Een lastige en actuele vraag die centraal staat in het boek Duurzame Verleiding van Ed Stibbe en Marjolijn Meynen. Beide auteurs zijn grote namen in de marketing- en reclamewereld en stoppen veel van hun ervaring in het boek. 

Duurzameverleiding_950x635px.jpg

Het eerste dat opvalt is dat zij een grote groep mensen willen aanspreken met dit boek; een leek op dit gebied, maar ook communicatieprofessionals en geïnteresseerden in het onderwerp. Daardoor gebruiken ze zowel jargon als jip-en-janneketaal, en leggen ze de probleemstelling met precisie uit. Een lezer die niets van het onderwerp afweet zal hier blij mee zijn, maar een gemiddelde marketeer of geïnteresseerde in het onderwerp, raken ze daardoor kwijt. De langdradigheid met hier en daar belerende toon, maken de eerste vijf hoofdstukken zware kost. 

De kracht van het boek zit in de laatste vier hoofdstukken. Hierin worden verschillende strategieën, modellen en tips om zelf aan de slag te gaan met duurzaamheid binnen jouw bedrijf besproken. Ze lichtten vijf hoofddoelgroepen uit, en behandelen per categorie hoe je deze groep het beste kan verleiden tot een duurzame toekomst. De combinatie van theorie uit de psychologie en communicatie, en het vele gebruik van casussen uit binnen- en buitenland maken dit een praktisch handboek. Weliswaar met een lastig begin.

Aantal sterren: 3