Boekrecensie: 'Hoe makkelijk kun je het maken?'
We kennen ontwerpwetenschapper Jasper van Kuijk onder meer als columnist met zijn rubriek ‘Hoe moeilijk kan het zijn?’ Daarin bespreekt hij op onderbouwde én smakelijke wijze denkfouten in hedendaagse ontwerpen.
Bij Van Kuijk draait alles om gebruikersgericht ontwerpen ofwel producten, diensten en systemen zo ontwerpen dat mensen ze kunnen en willen gebruiken. Dat dat heel vaak fout gaat weten we allemaal uit eigen ervaring. Zijn boek presenteert de aanpak die hij voorstaat, compleet met modellen, voorbeelden en checklijstjes. Boeiend zijn de casusbeschrijvingen. Van het opstellen van een mailbericht, tot het ontwerp van de ov-fiets tot een compleet klantgericht ingerichte organisatie. Sterk en voor ons commprofs heel waardevol zijn de processtappen die hij uitwerkt. Of het nu gaat om een website, intranet of complete contentstrategie.
Zijn belofte op de cover: “Met dit boek leer je om zo te ontwerpen dat je het leven van klanten, burgers, leerlingen, cliënten, patiënten, medewerkers en andere mensachtigen beter, leuker en makkelijker maakt.” Met dit boek in de hand, gaat dat zeker een stuk beter lukken.
Aantal sterren: 4
Lees meer over 'Hoe makkelijk kun je het maken?'
Deze boekrecensie is gepubliceerd in de laatste C: hét communicatiemagazine van Nederland. Leden van Logeion ontvangen het vakblad gratis op de mat, maar ook wanneer je niet aangesloten bent bij de beroepsorganisatie kun jij je abonneren op dit full colour blad vol vakkennis.