Boekrecensie: 'De nieuwe bestuurscultuur begint bij jou'

21 oktober 2024Guido Rijnja

‘Politiek begint daar waar er niet meer dan één duidelijke oplossing is’, schrijft Rogier Havelaar op de eerste bladzijde van dit vooral originele boek over de werking van de overheid en wat politici elkaar en anderen – burgers, ambtenaren, journalisten – aandoen.

Origineel is om te beginnen de taal: in de ‘Zwevende Vergaderzaal’ houdt het ‘Besluitvormend Gremium’ rekening met ‘vlaggetjesmensen’, oftewel de achterban. De verdienste van de auteur, organisatiesocioloog en filosoof, is vooral dat hij lichtvoetig en zonder enige voetnoot helpt inzichtelijk te maken hoe belangrijk het is voor (communicatie)professionals bij de overheid om verschillen te laten zien en te snappen wat mensen beweegt.

Dat doet hij aan de hand van meerdere typen maatschappelijke problemen, maar door het hele boek krijgt een ogenschijnlijk simpele opgave als het verdelen van een appel steeds meer reliëf: hoe kijk je naar de appel, de mensen, het verdelen en hoe speel je in op die uiteenlopende perspectieven? Havelaar grossiert in opsommingen en rijtjes, die soms wat vermoeien, maar ondertussen helpen om gedrag van collega’s, burgers, bestuurders en belangenorganisaties – en jezelf – te doorzien. Bij een ‘pragmaticus’ helpt concretiseren met een hint als ‘zou het wat zijn als jij het plan lanceert?’ en menig volksvertegenwoordiger is ontvankelijk voor signalen uit het speelveld: ‘dit leeft bij het publiek’.

Lees meer over 'De nieuwe bestuurscultuur begint bij jou'

Deze boekrecensie is gepubliceerd in de laatste C: hét communicatiemagazine van Nederland. Leden van Logeion ontvangen het vakblad gratis op de mat, maar ook wanneer je niet aangesloten bent bij de beroepsorganisatie kun jij je abonneren op dit full colour blad vol vakkennis.