Logo Zoeken
Vakblad C

'Leeftijd mag nooit een issue zijn'

3 september 2024Damian Peek

Op 1 maart dit jaar is Sophia Weavers (31) mede-eigenaar geworden van Bijl PR. Samen met Marjoleine van Klaveren heeft zij het stokje overgenomen van Ruud Bijl. Bijl PR werd 33 jaar geleden opgericht door Bijl, maar nu was het tijd om het bedrijf over te dragen aan de nieuwe generatie. 

SophiaWeavers.png

Dit is niet de eerste keer dat Weavers eigenaar is van een bedrijf. Voordat zij zeven jaar geleden begon bij Bijl PR had zij haar eigen bedrijf in sociale media: “Het liep erg lekker, maar op een gegeven moment was ik 24/7 met mijn bedrijf bezig. Dat vond ik helemaal niet erg, maar ik was 23 en had eigenlijk nog geen idee wat dan een vervolgstap zou moeten zijn.” Ze besloot meer ervaring op te doen in loondienst. Met als doel ooit weer haar eigen bedrijf te hebben.

Bij deze sollicitatie merkte Weavers meteen dat er bij Bijl PR anders wordt gekeken naar leeftijd. Ze mocht op gesprek komen voor een senior-functie en hoewel ze niet voor die job werd aangenomen, zag Bijl klaarblijkelijk wel iets in haar. “Ik probeer nu hetzelfde te doen als we mensen aannemen. Een cv boeit mij niet zoveel. We kijken naar de persoon. Ik vind het belangrijk om mensen dezelfde kansen te geven als ik heb gekregen. Ik heb mijn huidige functie bereikt door hard te werken, alles aan te pakken en uit te proberen, maar ook door de kansen die ik heb gekregen.” 

‘Probeer dingen, blijf nieuwsgierig en wees niet bang om op je plaat te gaan’

Weavers heeft zich in haar eerste jaren bij Bijl PR flink kunnen ontwikkelen. Die ontwikkeling bleef niet onopgemerkt. Na drie jaar begonnen de eerste gesprekken over een eventuele overname. Dit gebeurde niet van de ene op de andere dag. Vanaf het begin was het duidelijk dat Ruud Bijl nog een aantal jaar aan zou blijven om Weavers en Van Klaveren te begeleiden. “Het is heel geleidelijk gegaan de afgelopen jaren, waardoor de overgang uiteindelijk heel natuurlijk is verlopen.”

Volgens Weavers mag leeftijd eigenlijk nooit een issue zijn. “Je bent wie je bent, dat is belangrijk. Natuurlijk heeft de een meer ervaring. Maar het begint bij jezelf blijven en geen kunstjes uitvoeren. Daar prikken mensen doorheen. En wat ik belangrijk vind is goed onderbouwen waarom je iets doet of vindt.” Bij Bijl PR zien ze de leeftijdsverschillen als een kracht. Dit merkt Weavers ook in haar samenwerking met mede-eigenaar Van Klaveren. Omdat zij een andere kijk hebben op zaken kunnen zij elkaar goed aanvullen. 

Weavers wil nog iets meegeven aan de jongprofessionals. “Probeer dingen, blijf nieuwsgierig en wees niet bang om op je plaat te gaan. Daar kom je vaker alleen maar sterker uit. Ook mij is dat overkomen. Ik ben het gewoon gaan doen, ook zeker wel eens de mist ingegaan, maar hoe jij daar mee omgaat, dat vormt je.”

________________________________________________________________________________________________________

Dit artikel is ook gepubliceerd in C: hét communicatiemagazine van Nederland met de laatste trends en actualiteiten, inhoudelijke rapportages, spraakmakende projecten en diepte-interviews met communicatieprofessionals. Leden van Logeion ontvangen het vakblad acht keer per jaar gratis op de mat, maar ook wanneer je niet aangesloten bent bij de beroepsorganisatie kun jij je abonneren op dit full colour blad vol vakkennis.

Lees meer over C

Of lees een van de vele andere artikelen uit C.