Boekrecensie: 'Vanzelfzwijgend'

5 augustus 2024Guido Rijnja

Voor iedereen die geïnteresseerd is in de subtiele dynamieken binnen organisaties biedt dit boek een schat aan inzichten. Auteur Odette Moeskops beschrijft helder en praktisch hoe je de 'emotionele logica' binnen een organisatie kunt opsporen en er effectief mee om kunt gaan. Lees de complete recensie om deze inzichten te ontdekken.

Voor iedereen die oog, oor en voelsprieten voor heeft voor wat zich bewust en onbewust in organisaties voltrekt, is dit een knap en rijk boek: verklarend en praktisch beschrijft de auteur hoe je  ‘emotionele logica’ kunt opsporen en daar op een passende manier mee om te gaan. Uit alles wordt duidelijk hoe Moeskops - organisatieadviseur met wortels in de communicatiebranche - geboeid is door onderstromen en de manieren waarop mensen houvast organiseren: voor zichzelf en anderen. In iedere organisatie bestaan nu eenmaal ‘vanzelfzwijgendheden’: gedrag waaruit verlangens spreken zonder dat mensen zich er (nog…) bewust van zijn. Met ondertussen vaak stevige effecten, zeker als mensen elkaar mensen misverstaan.

Aan de hand van compacte praktijkvoorbeelden krijg je in dit boek allerhande wenken mee. Hoe je bij zwakke tegengeluiden kunt achterhalen wat mensen echt blokkeert of waarnaar ze snakken. Hoe je kunt helpen nieuwe verhalen te construeren. Hoe je bij wrijving tussen teamleiders en bestuurders ‘meervoudig partijdig’ te werk kunt gaan door verschillen toe te laten en te helpen snappen welke ‘trekkrachten’ ertoe doen. En vooral ook: hoe bij jou als identificatie, betrokkenheid, afstand, en neutraliteit uitpakken. Merk hoe jouw manier van vragen stellen kan helpen om verder te kijken dan wat op het eerste gevoel in de weg staat.

Lees meer over 'Vanzelfzwijgend'

Deze boekrecensie is gepubliceerd in de laatste C: hét communicatiemagazine van Nederland. Leden van Logeion ontvangen het vakblad gratis op de mat, maar ook wanneer je niet aangesloten bent bij de beroepsorganisatie kun jij je abonneren op dit full colour blad vol vakkennis.