Logo Zoeken
Blog

Zorgtransitie en de rol van communicatie

17 juni 2024De redactie

Bij zorgorganisatie Thebe is het team communicatie vanaf het begin nauw betrokken bij het verandertraject dat nodig is om de zorg in de toekomst houdbaar te houden. De dubbele vergrijzing en een tekort aan zorgpersoneel maken dat elke zorgorganisatie anders moet gaan werken en de zorg anders moet organiseren. Bij deze zorgtransitie speelt communicatie een grote rol. Kaat van der Weide, senior communicatieadviseur én strategisch adviseur, lichtte in een webinar van de vakgroep zorgcommunicatie op 11 juni jl. toe hóe dit bij Thebe uitpakt.

ouder zorg aandacht.jpg

Ruim 80 collega’s luisterden naar haar bevlogen verhaal, waarin ze heel veel tips en handvatten deelde. De deelnemers konden achteraf ook de communicatiestrategie, communicatieplannen, video’s  en dergelijke bij Thebe opvragen, om hier hun voordeel mee te doen. Onder het motto: niet zelf het wiel uitvinden maar kennis delen. Ook in dat opzicht is Thebe een mooi voorbeeld!

Een greep uit de adviezen:

  • Zorg dat je vanuit communicatie vanaf het begin betrokken bent, ook in de fase waarin de visie wordt geschreven. Dan kun je veel betekenen in bijvoorbeeld woordkeuze (welke consequenties hebben bepaalde woorden). Wees proactief.

  • Ga terug naar de basis: wat is je drijfveer, dit is waarom we het doen. Neem uitgebreid de tijd om je visie op de zorg (transitie) opnieuw vast te stellen én om die uit te dragen! Herhaling is belangrijk.

  • Zorg voor een heldere en vooral positieve kernboodschap. Een boodschap die geformuleerd is vanuit angst en de nood van de dag is negatief. Verwerk daarom de sleutelwoorden in al je middelen.

  • Gebruik ijkpersonen om je verhaal te vertellen en weerstand te verminderen. Bij Thebe  kregen JeT (Jij en Thebe) en LOT (Licht op de Toekomst) een belangrijke rol in de vorm van een avatar. JeT is de ijkpersoon intern. Zij kan vanuit de onderbuik reageren, ze mag kritisch zijn op wat er verandert. Zo verminder je ook de weerstand. LOT schetst de stappen naar de toekomst. Het online gesprek tussen die twee is herkenbaar voor medewerkers, die daardoor zelf ook eerder geneigd zijn te reageren.

  • Tegendenkers heel waardevol. Door hen te betrekken, een rol te geven in het proces, voelen ze zich mogelijk eerder meedenkers dan tegendenkers.

  • Zorgprofessionals zijn aanpakkers en willen graag iets dóen. Zorg daarom dat er handelingsperspectief is: ‘hoe kunnen we nu aan de slag?’ Iedereen moet iets doen, zet lijncommunicatie goed in. Faciliteer met middelen en boodschappen (dat is ook een kwestie van loslaten), maar voorkom dat ze in de wachtstand schieten: ‘dat is iets van communicatie’.

  • Doe het samen met anderen. Je hebt de hele maatschappij nodig. Veranderen lukt niet alleen vanuit de zorg. Dit betekent ook: de buitenwereld naar binnen halen. Die heb je nodig. Thebe deelt daarom ook extern alles wat er gebeurt via toekomstvanthebe.nl. Meer dan 150 externe contactpersonen (o.a. VWS, gemeenten, ouderenorganisatie, huisartsen, apothekers) denken via dat platform mee over de toekomst van de zorg. ‘Je moet de interne transformatie buiten de deur aangaan’, aldus Kaat.