Boekrecensie: 'Goed verhaal! Succesvolle storytelling in 7 stappen'

10 juni 2024Andrea Willemse

Altijd al willen weten hoe je een verhaal vertelt dat blijft hangen? In "Goed verhaal! Succesvolle storytelling in 7 stappen" laat Herman Wegter precies zien hoe je dat doet. Met praktische tips en leuke voorbeelden neemt hij je mee op een avontuur door de wereld van storytelling. Lees snel verder voor de recensie en ontdek hoe jij je verhaal naar een nieuw niveau kunt tillen.

In ‘Goed verhaal!’ komt de wereld van film en televisie samen met die van storytelling. Langs een model van zeven stappen helpt Wegter de lezer (leider, manager, adviseur, ondernemer) om tot een verhaal te komen waarmee je mensen meekrijgt met een nieuwe visie of strategie en teams succesvoller maakt. Kort gezegd ziet het 7-stappenmodel er als volgt uit: de protagonist; moet in beweging komen; hij moet een onmogelijke uitdaging aangaan; loopt tegen flink wat obstakels op; die hij weet te overwinnen; waardoor hij een positieve transformatie doormaakt; wat leidt tot verdiepte inzichten. Het model is feitelijk niets anders dan het standaardformat dat we kennen van vele verhalen, sprookjes en films. Toch is dit een interessant en vermakelijk boek om te lezen, door de vele anekdotes en voorbeelden uit films, tv-programma’s en literatuur. In combinatie met de checklists maakt dit het boek pragmatisch en toepasbaar. Klein puntje van kritiek: de focus van de schrijver ligt wel erg op (het verhaal van) de zender. Een mooie uitdaging voor de communicatieprofessional: wie de 7-stappenformule weet aan te vullen met content die de doelgroep raakt, creëert pas echt een kaskraker.

Aantal sterren: 3

Lees meer over ‘Goed verhaal! Succesvolle storytelling in 7 stappen Herman Wegter’

Deze boekrecensie is gepubliceerd in de laatste C: hét communicatiemagazine van Nederland. Leden van Logeion ontvangen het vakblad gratis op de mat, maar ook wanneer je niet aangesloten bent bij de beroepsorganisatie kun jij je abonneren op dit full colour blad vol vakkennis.

Lees meer over C