Inclusieve communicatie op de werkvloer: de kracht van neurodiversiteit
Neurodiversiteit staat steeds meer in de schijnwerpers op moderne werkplekken, met een fris perspectief op zowel talentontwikkeling als inclusie. Saskia Schepers, hr-professional en auteur van 'Als alle breinen werken' deelt haar inzichten over neurodiversiteit en de rol van communicatieprofessionals – uit generatie Z – in het bevorderen van inclusie op de werkvloer.
Schepers eigen reis in de wereld van neurodiversiteit begon met haar ervaringen als HR-expert. "Ik was altijd bezig met het ontwikkelen van mensen en kijken hoe je talent laat floreren", deelt ze. Maar aan het begin van haar carrière worstelde ze zelf ook. "In grote corporates is het vaak druk, met te veel sociale activiteiten en een te strakke manier van werken. Mijn creatieve brein kwam daardoor vaak in het nauw."
Een opmerking van een collega: ‘Saskia, je bent zo creatief, waren er maar meer mensen zoals jij’, zette haar aan het denken. "Dat vond ik supersympathiek en fijn om te horen, maar juist daar waar ik voor gewaardeerd werd, kreeg ik geen ruimte voor", merkt ze op. “Als ze waarderen wat ik lever, moeten ze ook begrijpen wat ik daarvoor moet doen. En wat mij ook zou helpen om juist dát te doen waar ik goed in ben. Dat verhaal moet ik vertellen.” Dit resulteerde onder andere in de oprichting van het Neurodiversiteit Netwerk Nederland en het schrijven van haar boek.
‘Streef naar een toekomst waarin alle breinen kunnen floreren en iedereen haar of zijn volledige potentieel kan bereiken’
Hoogsensitiviteit
In haar boek 'Als alle breinen werken' belicht Schepers verschillende typen breinen, waaronder autisme, dyslexie/dyscalculie, AD(H)D, hoogbegaafdheid, hoogsensitiviteit en bipolariteit, en de unieke toegevoegde waarde die elk breintype met zich meebrengt. Ze benadrukt het belang van het erkennen van verschillen in breinfunctie en het creëren van een omgeving die diversiteit omarmt. En juist hierin liggen de sleutels voor jonge communicatieprofessionals, stelt ze.
Generatie Z, geboren tussen 1995 en 2010[1], betreedt nu de werkvloer en hecht veel waarde aan authenticiteit en duurzaamheid. “Ze willen geen bullshit en kunnen helpen om het rookgordijn van generatie X te doorbreken.” Ze benadrukt ook het belang van communicatie als brug tussen verschillende breintypes en waarom inclusieve communicatie cruciaal is voor een diverse werkomgeving. Ze deelt hiervoor de volgende tips:
- Schrijf, bedenk en communiceer met anderen en inclusie in gedachten. Wees nieuwsgierig en houd rekening met diverse breintypes voor toegankelijke boodschappen;
- Wees écht authentiek. Jouw authenticiteit is besmettelijk; het straalt uit naar anderen.
- Volg je gut-feeling en vertrouw op je intuïtie;
- Blijf trouw aan jezelf. En inspireer anderen door jezelf te zijn, zonder verloren te raken in de menigte.
Met Schepers inzichten kunnen we met optimisme naar de toekomst van de werkvloer kijken. “Neurodiversiteit biedt nieuwe perspectieven op talentontwikkeling en communicatie. Door diversiteit te omarmen en inclusieve communicatie te bevorderen, kunnen we een werkomgeving creëren waarin iedereen zich gewaardeerd voelt. Dus streef naar een toekomst waarin alle breinen kunnen floreren en iedereen haar of zijn volledige potentieel kan bereiken", aldus Schepers.
[1] Er zijn meerdere definities in omloop over welke geboortejaren onder Generatie Z vallen.
Dit artikel is ook gepubliceerd in C: hét communicatiemagazine van Nederland met de laatste trends en actualiteiten, inhoudelijke rapportages, spraakmakende projecten en diepte-interviews met communicatieprofessionals. Leden van Logeion ontvangen het vakblad acht keer per jaar gratis op de mat, maar ook wanneer je niet aangesloten bent bij de beroepsorganisatie kun jij je abonneren op dit full colour blad vol vakkennis.