Logo Zoeken
Vakblad C

Geen stiltecoupé maar een práátcoupé

19 maart 2024Emma Kemperman

Op de HAN University of Applied Sciences in Arnhem maken vierdejaarsstudenten een eindopdracht in plaats van een scriptie. Dit jaar werden de presentaties van deze eindopdrachten gehouden tijdens de collegetour ‘van student naar starter’, een tour die het Young Logeion-bestuur tien keer per jaar houdt op hogescholen en universiteiten. C was aanwezig en sprak na afloop met Femke Peters (25) en Laurien Schimmer (21) over hun winnende project ‘Ontspoord’.

Ontspoord_C2.jpg

Waar gaat Ontspoord over?

Schimmer: “Dit project hebben we opgezet om meer sociaal contact in de trein te krijgen. We pakken tegenwoordig allemaal automatisch onze telefoon in de trein. Terwijl doelloos scrollen een gevoel van eenzaamheid kan oproepen en er genoeg mensen zijn die eigenlijk best een praatje willen maken. Dus net als dat er stiltecoupés zijn leek het ons mooi om ook een aangewezen plek in de trein te hebben waar mensen met elkaar kunnen praten. Dat hebben we tijdens dit project opgezet.” Peters: “Na de avondspits kwamen er op een traject mobielvrije zones. Ook lagen er kletskaarten om het gesprek met anderen aan te gaan. We kregen enorm veel enthousiaste reacties van treinreizigers, en ook van verschillende media. We zijn onder andere geïnterviewd door Radio538, Slam FM en de Gelderlander. En in de Telegraaf was ons project aanleiding voor de stelling van de dag. Uit die stelling kwam dat 56 procent van de lezers mobielvrije zones een goed idee vindt.” 

Wat maakte dit project zo succesvol?

Peters: “We zijn veel in gesprek gegaan met de doelgroep om te kijken wat er onder treinreizigers speelt. In de eerste paar weken zijn we echt de trein ingegaan om mensen gewoon eens te vragen: ‘Waarom zit je op je telefoon? En wat zou ervoor kunnen zorgen dat je niet op je telefoon zit?’ - daar kwamen allerlei ideeën uit.” Schimmer: “Uit de gesprekken met de doelgroep kwam ook het idee om humoristische content voor sociale media te maken. Dus waarbij de boodschap van het project verpakt zat in content gericht op vermaak. Dat sloeg goed aan op TikTok en zo hebben we ook online veel mensen bereikt.” 

Liepen jullie ook tegen problemen aan?

Peters: “De opdracht was om in een paar maanden tijd impact te maken met een maatschappelijk vraagstuk. Je maakt je eigen project dus from scratch en daarin word je heel vrij gelaten. In het begin was het lastig om een duidelijke strategie te bepalen. Waar start je mee om mensen in beweging te krijgen en te bereiken wat je wil bereiken? Dat was best een uitdaging.”

Heeft dit project bijgedragen aan jullie voorbereidingen om na je studie als communicatieprofessional aan de slag te gaan?

Schimmer: “Ja, heel veel. Het is een heel zelfstandig project zonder veel richtlijnen waardoor je het echt eigen kan maken en je veel verantwoordelijkheid voor het project voelt. Als het dan ook lukt om iets neer te zetten geeft dat enorm veel zelfvertrouwen. Voor de afstudeerstage die we nu hebben maar ook daarna."

Wat zijn jullie verwachtingen van het communicatievak, als je ook echt aan het werk gaat?

Peters: “Ik verwacht dat het best een pittig vak is waar mensen ook niet altijd de waarde van inzien. Dus je moet best wat overtuigingskracht meenemen. En daarnaast verwacht ik dat het helpt om als communicatieprofessional in je werk verschillende dingen te durven uitproberen om te kijken wat werkt en wat niet. Dat kan tot nieuwe inzichten leiden, dat zagen we zelf ook tijdens dit project. Daar kun je dan weer allerlei nieuwe uitdagingen aan koppelen.” Schimmer: “Dat denk ik inderdaad ook. De uitdagingen in communicatie zijn heel breed, omdat je werk heel divers is en je op veel verschillende dingen kan focussen. Ik verwacht daarom ook dat het werkveld heel breed is en dat je eigenlijk overal wel aan het werk kunt. En dat vind ik persoonlijk ook het allerleukste aan het vak.”


 

Vakblad C

Dit artikel is ook gepubliceerd in C: hét communicatiemagazine van Nederland met de laatste trends en actualiteiten, inhoudelijke rapportages, spraakmakende projecten en diepte-interviews met communicatieprofessionals. Leden van Logeion ontvangen het vakblad acht keer per jaar gratis op de mat, maar ook wanneer je niet aangesloten bent bij de beroepsorganisatie kun jij je abonneren op dit full colour blad vol vakkennis.

Lees meer over vakblad C