Goed luisteren is topsport
Vrolijk getjilp vult de zaal als ruim driehonderd communicatieprofessionals uit de publieke sector op een stormachtige donderdag binnenstappen in Spant! in Bussum. Ieder met haar of zijn eigen beweegredenen rondom het thema Stil eens... luister! Het plenaire programma brengt een zwerm aan gedachten en inzichten van veelzijdige experts, gericht op het versterken van verbindingen in een wereld waar de overheid soms als onzichtbaar wordt ervaren door delen van onze samenleving.
Het is een mooie combinatie: de dynamiek van de sprekers met de subtiele achtergrond van vogelgeluiden in de vorm van een luistersessie door vogelaar Jesse Zwart. Dit weerspiegelt de veelzijdigheid van ons vakgebied: het vermogen actief te luisteren naar diverse geluiden en tegelijkertijd harmonie te creëren. Het geeft niet alleen stof tot nadenken over effectieve communicatie, maar ook een positieve herinnering dat echte verbinding begint met aandachtig luisteren naar de geluiden om ons heen.
Daarna is het tijd voor kleinere, maar niet minder inspirerende kennissessies. Van alles komt voorbij, waaronder ook de presentaties van de genomineerden van de Galjaardprijs. Een prijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan een initiatief op het gebied van publieke communicatie. De prijs gaat dit jaar naar Operation Cookiemonster van de politie van Rotterdam. Zij winnen ook de publieksprijs met hun #checkjehack-campagne, duizenden mensen zijn geholpen met het virusvrij maken van hun computer. De jury benadrukt de indrukwekkende aanpak van de politie en hun leidende rol op internationaal niveau in de communicatie.
Afsluitend is het tijd voor de netwerkborrel waar we proostten op een geslaagde dag. PubCom23, een bruisend feest van inzichten en verbinding.
‘De veelzijdigheid van ons toffe vakgebied: het vermogen actief te luisteren naar diverse geluiden en tegelijkertijd harmonie te creëren’
Vakblad C
Dit artikel is ook gepubliceerd in C: hét communicatiemagazine van Nederland met de laatste trends en actualiteiten, inhoudelijke rapportages, spraakmakende projecten en diepte-interviews met communicatieprofessionals. Leden van Logeion ontvangen het vakblad acht keer per jaar gratis op de mat, maar ook wanneer je niet aangesloten bent bij de beroepsorganisatie kun jij je abonneren op dit full colour blad vol vakkennis.