Logo Zoeken
Blog

Online kwetsend gedrag? #hierniet!

13 november 2023De redactie

Niet alleen off-, maar ook online staan mensen in contact met elkaar. Hoewel deze online gesprekken hand in hand gaan met vele voordelen, kent het wereldwijde web ook een keerzijde. Zo kunnen onderlinge discussies al snel omslaan in haatdragend, ongewenst en bovenal kwetsend gedrag. Benieuwd naar hoe je hier als communicatieprofessional mee om kunt gaan? Thomas van Rest - projectleider van de Week van de Mediawijsheid - vertelt je er meer over en zegt: #hierniet

hierniet.jpg

Het thema van de Week van de Mediawijsheid van dit jaar is #hierniet. Kun je hier wat meer over vertellen?

‘’Iedereen die actief is op sociale media krijgt te maken met reacties. Deze reacties kunnen positief, maar ook negatief zijn en die laatste groep krijgt helaas wel eens de overhand. Natuurlijk hoeven we het niet altijd met elkaar eens te zijn, maar er zijn grenzen. Ruim 70% van de Nederlanders vindt dat het anders moet en is klaar met haatspraak, scheldpartijen, kwetsende opmerkingen of ongepaste ‘humor’. Om hier verandering in aan te brengen besteden bedrijven, gemeenten, bibliotheken, platformen en vele individuen tijdens ‘de Week van de Mediawijsheid’ extra aandacht aan hoe je online het beste met elkaar om kunt gaan, trekken we een grens bij online kwetsend gedrag en zeggen we gezamenlijk: #hierniet.’’

Jullie organiseren de Week van de Mediawijsheid al meerdere jaren op rij. Waar zit het succes van de campagne hem volgens jou vooral in?

‘’De impact die de Week van de Mediawijsheid op de online wereld heeft, is grotendeels te danken aan de vele partnerorganisaties die actief zijn binnen verschillende werkvelden. Ieder van hen erkent de ernst van onwenselijk, online gedrag en draagt vanuit de eigen expertise een steentje bij. Dit doen zij bijvoorbeeld door een activiteit te organiseren die in het teken staat van het thema #hierniet of door hun grens met de online buitenwereld te delen. Daarnaast creëren we momentum door een campagne te organiseren waarin alle activiteiten in één keer samenkomen. Dit momentum helpt organisaties om gemakkelijker de aandacht te trekken van hun doelgroep(en).’’

''Een gedragscode maakt duidelijk wat wel en niet kan, voorkomt willekeur én biedt de communicatieprofessional handelingsperspectief.''

Hoe bepaal je als organisatie wat wél en wat níet grensoverschrijdend is? En hoe maak je dit tastbaar?

Om kwetsend gedrag een halt toe te roepen is het handig om een gedragscode op te stellen. Hierin neem je duidelijke regels op voor de gebruikers van de pagina’s van jouw organisatie of bedrijf. Wat er in de gedragscode staat en hoe belangrijk bepaalde punten zijn, hangt af van de waarden die er binnen een onderneming leven. Zo hecht de een bijvoorbeeld meer waarde aan discussie en is feitelijke informatie weer voor iemand anders werk essentieel. Een gedragscode maakt duidelijk wat wel en wat niet kan, voorkomt willekeur én biedt de communicatieprofessional handelingsperspectief. Al is er voor duidelijk kwetsend gedrag natuurlijk nóóit ruimte. Andere tips die ik de lezer graag mee wil geven, zijn de volgende:

  • Zorg ervoor dat de leidinggevenden en communicatiemedewerkers binnen jouw organisatie op de hoogte zijn van de gedragscode;
  • Zoek naar een evenwicht tussen assertiviteit en empathie;
  • Pas je schrijfstijl aan naar de toon van de organisatie en die van de doelgroep;
  • Plaats de door jullie ontwikkelde gedragscode op de website en al jullie andere sociale mediakanalen en zorg voor een eenvoudig vindbare URL;
  • Reageer niet op de inhoud op het moment dat een negatief bericht schadelijk kan zijn voor jou en jouw organisatie;
  • Laat mensen niet over jouw grens heengaan en geef het aan wanneer een bericht in strijd is met jullie gedragscode en dat je een gebruiker zult blokkeren als het gedrag zich herhaalt. Je mag best stellig zijn: juist om de sociale, veilige omgeving van je kanaal te waarborgen.
  • Rapporteer haatberichten en ga na of je te maken hebt met strafbaar gedrag.
  • Praat erover en/of neem pauze. Soms kunnen online gesprekken behoorlijk heftig zijn en dat heeft ook impact op jou. Je staat er niet alleen voor.

Tijdens de Week van de Mediawijsheid maken organisaties zich sterk om te zorgen voor een sociale, online wereld. Hoe kunnen zij dit ook ná deze week doen?

‘’Als je een goede gedragscode hebt, kun je onwenselijk, online gedrag het hele jaar aanpakken, maar het is goed om hier eens in de zoveel tijd intern bij stil te staan. Klopt de gedragscode nog bij de huidige situatie? En hoe reageren de gebruikers van jullie platform hierop? Ook kun je de waarden die binnen jouw organisatie leven uitdragen. Zo kan een zorgorganisatie bijvoorbeeld over de waarden zorgzaam, betrouwbaar en vredelievend communiceren tijdens een interview. Hierdoor wordt het indirect duidelijk dat deze waarden ook van toepassing zijn op het web.''

Wat maakt bijdragen aan de Week van de Mediawijsheid voor jou zo leuk en interessant? En op welk hoogtepunt kijk jij met plezier terug?

''Ikzelf vind het altijd heel erg leuk om te zien hoeveel verschillende organisaties een bijdrage leveren aan de campagne. Hierdoor wordt deze écht van ons allemaal. Mediaplatformen, opvoedorganisaties, media-makers en wijzelf: iedereen heeft een eigen verantwoordelijkheid. En dat zie je sterk terug tijdens de Week van de Mediawijsheid.''

Lees meer over de Week van de Mediawijsheid en laat van je horen