De zomer van Arjen Boukema
Logeions ledenraadslid Arjen Boukema heeft (voor nu) vaarwel gezegd tegen de Italiaanse, Franse én Zwitserse Alpen en is klaar voor de koudere maanden vol communicatiepret en -uitdagingen. Benieuwd naar wat hij de afgelopen weken heeft gedaan en hoe de rest van zijn jaar eruitziet? Laat je dan verrassen door deze zomerrubriek en krijg een kijkje in zijn leven.
Ook jouw zomervakantie is (helaas) voorbij. Op welke activiteiten kijk jij graag terug? En wat was jouw meest bijzondere vakantie ooit?
De afgelopen zomer kampeerde ik samen met mijn gezin in de Italiaanse en Franse Alpen en bezochten we enkele vrienden in de Zwitserse Alpen. Wanneer mijn gezin en ik geen plannen hebben, ga ik op pad op met mijn racefiets en verken ik de buurt. Zo kom ik erachter welke mooie plekken we kunnen bezoeken voor een wandeling, een heerlijk restaurant, enzovoorts. Ook kwamen we in een Italiaans stadje vrienden uit Amsterdam tegen. Zo een onverwachte ontmoeting in den vreemde, zorgt voor een uitspatting van plezier. Als toetje heb ik in Nederland genoten van een bezoek aan museum Voorlinden. Écht een aanrader! Ook aan de rondreis die ik samen met mijn echtgenote naar Iran maakte denk ik graag terug. Een land waar je – ook als getrouwd stel – niet eens hand in hand mag lopen. ‘Lekker romantisch’, maar wat een prachtige omgeving en steden zeg! Isfahan is een sprookje, in Persepolis liepen welgeteld zo een 40 toeristen rond en ook de stad Bam hebben we bezocht, nog voordat het door een aardbeving in 2003 verwoest werd. Het is een volledig schizofrene samenleving. We hebben ontzettend lieve, intelligente, gastvrije en geïnteresseerde mensen ontmoet, waaronder een Iraanse student Nederlands die zich aan ‘De vierde man’ van Gerard Reve zou wagen, maar wanneer je met instituties te maken kreeg, werd het grimmig. Die hebben we zoveel mogelijk gemeden.
Wat een indrukwekkende vakanties! Is er nog een plek waar jij in de toekomst graag naartoe wilt reizen?
Naar Indonesië. Daar liggen wortels van mijn vrouw en dus van mijn kinderen. In 2020 hadden we al tickets bemachtigd, maar destijds werden alle vluchten geannuleerd. Wel waren we er in 1998, precies op het moment dat de ‘Revolusi’ tegen Soeharto uitbrak. Protesten kostten mensenlevens, de economie stortte in, toeristen vluchtten weg en wij pasten ons reisplan ook aan. Uiteindelijk waren we zowat de enige toeristen op Bali toen de rust terugkeerde. We gaan het komend jaar met het hele gezin (wie past er op onze hond?). Ik ben heel benieuwd naar de veranderingen sindsdien en of die ook voor ons als toerist zichtbaar zijn.
Dat klinkt als een reis om naar uit te kijken. Wat betreft ons vakgebied daarentegen: welke professionele uitdaging(en) liggen de komende periode voor jou in het verschiet?
Zelf werk ik bij ING Nederland. Hier bekleed ik de functie stakeholdermanager in het team Media Relations en Stakeholder Management. Ik ben nauw in contact met belanghebbenden van ING, bouw relaties op (en manage die) en leg verbinding tussen verschillende, vrij autonoom opererende onderdelen binnen de organisatie en de buitenwereld. Het oude adagium van interne communicatie ‘buiten winnen, is binnen beginnen’, klopt vooral waar het gaat om de organisatie van de communicatiestromen. Die wil ik verder stroomlijnen en minder persoonsafhankelijk maken. Relaties bouwen we overigens op vanuit wederkerigheid: niet alleen het verhaal en de standpunten van ING uitventen, maar ook en vooral de behoeften van relevante stakeholders identificeren en daar zo mogelijk op acteren.
Wat maakt jouw baan bij ING zo leuk?
ING is een snoepwinkel voor ambitieuze mensen met ideeën. Als je een plan hebt en je weet het goed te onderbouwen, dan kan je ermee aan de slag en zijn er voldoende middelen en ondersteuning aanwezig om het te laten slagen. Dat heb ik nu meermaals mee mogen maken en dat geeft de arbeidsvreugde een enorme stimulans. Ook spelen vrijwel alle maatschappelijke thema’s een rol bij een grootbank. Of het nu het tempo van de energietransitie of klimaatinspanningen is, toegankelijkheid van bankdiensten, schuldenproblematiek, het tegengaan van witwassen of fraude of het bevorderen van een inclusievere samenleving; het zijn allemaal onderwerpen die spelen en waar ik me vrijwel dagelijks mee mag bemoeien.
Over interessante onderwerpen gesproken: hoe ben en blijf jij in ontwikkeling?
De komende maanden wil ik mij verder verdiepen in de accountability van stakeholdermanagement. Dit is van groot belang voor onze data gedreven organisatie. Met Frank Peters’ ‘Van winst naar waarde’ onder de arm kom ik al een heel eind, maar ik ben nog niet helemaal tevreden. De afgelopen zomer had ik Wil Michels’ compacte versie van ‘Het Communicatie Model’ mee op pad. Dat was weer even helemaal back to basic. Met dit boek, dat voor mij werkt als een geheugensteun, doet hij een verdienstelijke poging om theorie en praktijk te verbinden. Het helpt ook mee dat Wil gewoon een ontzettend leuke, gedreven vent is.
Nu we toch een blik werpen op het verleden: wat is voor jou hét communicatiemoment van het afgelopen half jaar geweest?
Toen Minister Kaag aankondigde de politiek vaarwel te zeggen. Het is droevig om te constateren dat talentvolle, kundige mensen uit hun professie verjaagd kunnen worden door bedreigingen die, naar mijns inziens, vooral komen vanuit mensen die moeilijk met de combinatie ‘progressief’ en ‘vrouw’ kunnen omgaan en zich hier met schandelijke termen over uitlaten. Daar waar Halsema voorheen het favoriete slachtoffer was, is Kaag dat nu. Hier maak ik me als echtgenoot en als vader van een dochter zorgen over. En ja: dat Geert Wilders al jaren bedreigd wordt is ook verschrikkelijk.
Tenslotte: wat was voor jou een écht leermoment en welk advies wil je vakgenoten meegeven?
Voorheen maakte ik, als communicatieverantwoordelijke bij Koninklijk Nederlands Vervoer, deel uit van het MT. Elke week werd er overlegd en ik merkte vaak op dat sommige – in mijn ogen belangrijke – onderwerpen wel werden besproken, maar nauwelijks vervolg kregen. Daarnaast werd verwacht dat ik op alle verschillende besproken onderwerpen ging rennen. Daar brak ik mijn hoofd over: hoe moest ik het onderscheid maken? Het antwoord bleek uiteindelijk simpel: follow the money. De onderscheidende factor zat namelijk altijd in de geldstromen die ermee gemoeid waren. Zijn er ambities, maar is er nauwelijks budget beschikbaar? Dan is het leuk voor de bühne, maar zonder werkelijke impact. Zonde om daar veel van je tijd in te steken. Die kan je beter gebruiken voor het realiseren van duidelijk van tevoren geformuleerde - en meetbare – doelstellingen.
Arjen Boukema maakt onderdeel uit van Logeions ledenraad. Deze is, samen met het bestuur van Logeion, verantwoordelijk voor de strategische koers van de beroepsvereniging. Maar ook jij, een gewaardeerd vakgenoot, kunt samen aan de slag met Logeion! Zo kun je bijvoorbeeld een actieve rol aannemen, jezelf aansluiten bij een CommLab of lid worden van een vakgroep.