Logo Zoeken
Interview

Hoe gaat het nu met de winnaars van de Galjaardprijs 2022?

11 juli 2023De redactie

Tijdens PubCom22 - het Nationaal Congres voor Publieke Communicatie - sleepte een groep gedreven Amsterdamse ambtenaren met hun project ‘Ik Wil Een Schoon Pensioen’ de Galjaardprijs binnen. In dit artikel vertelt communicatieprofessional en lid van het gemotiveerde collectief, Anne Hofstede, je over de vele vruchten die zij ook nog verre ná het in ontvangst nemen van de beloning heeft mogen plukken en wat de Galjaardprijs 2023 jou kan brengen. 

212_EnriqueMeesters_PubCom22_WEB_20221103.jpg

In het dagelijks leven werkt klimaatactivist Anne als senior communicatieprofessional Diversiteit voor de Gemeente Amsterdam en maakt zij zich hard voor uiteenlopende publieke zaken. Ook in 2021 liet zij zich samen met vele andere vakgenoten van haar 'groene' kant zien en probeerden de Amsterdamse ambtenaren door middel van een campagne een punt te zetten achter de fossiele investering van het pensioenfonds ABP. En met succes! Het initiatief leverde veel impact op en niets minder dan de Galjaardprijs 2022: een award voor het meest innovatieve, impactvolle en inspirerende publieke communicatieproject van het jaar. 

Naast lovende woorden mochten jij en vele andere Amsterdamse ambtenaren de Galjaardprijs 2022 in ontvangst nemen. Hoe heb je dit moment tijdens PubCom ervaren?

Anne: Ik zat samen met Let de Jong (communicatiestrateeg en conceptontwikkelaar DZP) helemaal vooraan tijdens PubCom22. Toen we tijdens de onthulling van de juryprijs het blauwe beeld van onze eigen campagne levensgroot op het scherm zagen verschijnen, konden we het bijna niet geloven. Ons project! Gewonnen! Op de foto’s zie je ons continu als een stel gekken grijnzen. En iedereen kwam ons feliciteren! Het was zó leuk.

Wat heeft de Galjaardprijs jou en de andere Amsterdamse ambtenaren zoal opgeleverd, buiten een blijk van waardering voor jullie harde werk om?

Anne: Zo’n belangrijke prijs winnen geeft extra legitimiteit aan een toch behoorlijk activistisch project: óók binnen mijn eigen organisatie. Daarnaast mocht ik op allerlei plekken spreken over activisme in het werkveld. Er is veel behoefte aan informatie en ervaringen op dit gebied.

''Daarnaast kun je bergen verzetten wanneer je een goed verhaal geloofwaardig en aanstekelijk weet over te brengen. En dat kunnen wij als communicatieprofessionals!''

Met jullie project namen jullie, een in eerste instantie relatief kleine, bezorgde groep Amsterdamse ambtenaren, het op tegen hét grootste pensioenfonds van Nederland: het ABP. Waar hebben jullie het succes van het initiatief vooral aan te danken en welke tip(s) zou jij anderen graag willen meegeven?

Anne: Laat je niet intimideren door schijnbaar onverslaanbare organisaties zoals een groot pensioenfonds en verbind je met gelijkgestemden. Alleen doordat we samenwerkingsverbanden met actieclubs, de vakbond en vele pensioendeelnemers aangingen, wisten we ons succes met het ABP te behalen. Daarnaast kun je bergen verzetten wanneer je een goed verhaal geloofwaardig en aanstekelijk weet over te brengen. En dat kan iedere vakgenoot! Daar zijn we immers communicatieprofessionals voor!  

Heb je nog andere grootse, impactvolle projecten in petto waar we naar uit kunnen kijken?

Anne: Haha, goeie vraag. Mijn collega’s en ik hebben in ieder geval niet stil gezeten! Vorige jaar stuurden we bijvoorbeeld een brandbrief naar ons eigen management over de uitvoering van het gemeentelijk klimaatbeleid dat ver achterblijft bij de gestelde doelen. Hiermee wisten we de pers te bereiken en haalden we ruim 1200 handtekeningen op. Het management heeft dit signaal vervolgens opgepikt en is hier heel serieus mee aan de slag gegaan. Ook zet ik mij namens Extinction Rebellion in om het financieel beleid van ING bij te buigen. Zo organiseren we deze zomer bijvoorbeeld de ‘Hete ING Zomertoer’. Voor drie maanden lang voeren we elke week actie bij publiekskantoren van ING met één overkoepelend doel: weg van olie en gas en richting duurzame projecten!

''Iets moois kan je ook prima zonder veel geld neerzetten, kijk maar naar ons!''

Dit jaar hoeven andere communicatieprofessionals niet bang te zijn voor nóg een innovatief, impactvol en bovenal inspirerend project vanuit jouw kant. Wél maak je dit jaar onderdeel uit van de vakjury samen met Annette Klarenbeek, Arjen P. van Leeuwen, Esther Bunnik en Friso Fennema. Is dit de eerste keer dat je onderdeel uitmaakt van zo een panel?

Anne: Ja zeker. Ik vind het best wel spannend. Ik wil niemand tekort doen, dus een keuze maken tussen zo veel prachtige en vooral andersoortige projecten lijkt me nog best een klus.

Waar kijk je het meest naar uit nu je niet zelf wordt beoordeeld, maar met een kritisch oog naar de vele, uiteenlopende inzendingen mag kijken?

Anne: Ik denk dat ik er zelf veel van ga leren, door echt helemaal in die projecten te duiken, over onderwerpen die ik helemaal niet ken en ongetwijfeld ook met strategieën en middelen die voor mij nog onbekend zijn. Vooral de pitches van de tien projecten op de shortlist lijken me erg interessant. Het wordt een helse dag van half negen ’s ochtends tot uiterlijk negen uur ’s avonds, maar ik ga ervoor. We nemen voor elk project uitgebreid de tijd, zodat we de inzendingen echt zorgvuldig kunnen beoordelen.

Welk advies wil je communicatieprofessionals uit het publieke domein meegeven die nog twijfelen om PubCom bij te wonen óf om hun inspirerende project aan te melden voor de Galjaardprijs 2023?

Anne: Wat ik leuk vind aan de Galjaardprijs van dit jaar, is dat de jury scherper gaat kijken naar de verhouding tussen prestatie en budget. Ik kan me voorstellen, als je met een klein budget een project hebt gedaan, dat je al snel denkt: dat is niks vergeleken bij de grote projecten met tonnen aan budget. Dus ik zou vooral ‘de kleintjes’ van harte willen uitnodigen om hun project in te dienen voor de Galjaardprijs. Iets moois kan je ook prima zonder veel geld neerzetten, kijk maar naar ons!

PubCom23, het Nationaal Congres voor Publieke Communicatie, vindt dit jaar plaats op donderdag 2 november in congrescentrum Spant! te Bussum. Tijdens dit congres breid jij jouw communicatiekennis over het publieke domein uit en sluit jij de befaamde Galjaardprijs 2023 wellicht wel in jouw handen... 

Lees meer over de Galjaardprijs (en schrijf jouw/jullie initiatief in)!

Foto: Enrique Meesters