Recensie: Genoeg van reclame
Oud-reclameman en publicist Paul ter Heyne trekt in ‘Genoeg van reclame’ ten strijde tegen zijn voormalige vakgenoten. Ondubbelzinnig neemt Ter Heyne ons mee in zijn pleidooi voor een verbod op alle reclame die niet zuiver informatief is
Hij besteedt daarbij uitgebreid aandacht aan de uiteenlopende manieren waarop reclame ons (aankoop)gedrag beïnvloedt. Deze beïnvloeding is alleen maar geraffineerder en omvattender geworden in het digitale tijdperk, waarin een handvol grote bedrijven de dienst uitmaakt. Daarmee is reclame volgens Ter Heyne een gevaar “voor onze manier van leven en onze (politieke) vrijheid.” Helaas werkt Ter Heyne het reclameverbod niet verder uit; de invulling daarvan valt volgens hem buiten het kader van dit boek.
Naast deze omissie vallen talrijke slordigheden op. In de eindnoten, waar bijvoorbeeld een online bron is geraadpleegd op 32 januari 2022. Of deel VI, waar volgens de inleiding afbeeldingen zouden moeten staan, maar waar de lezer slechts een korte anekdote aantreft. Of neem pagina 45, waar Ter Heyne tot twee keer toe benadrukt dat er geen gedegen onderzoek is gedaan naar de effecten van reclame, waarna hij een paar zinnen later onbekommerd stelt dat reclame “geen effect heeft”. Een strenge eindredactie zou dit verder lezenswaardige boek goed doen.
Titel v/h boek: Genoeg van reclame
Ondertitel: Over de ondermijnende invloed van marketing en reclame en wat we eraan kunnen doen
Auteur(s): Paul ter Heyne
Uitgever: Haystack
Jaar van uitgave: 2022
ISBN-nummer : 9789461265319
Aantal pagina’s: 336
Kosten : EUR 25,-
Datum recensie: 2 mei 2023
Aantal sterren: 3 sterren