Recensie: Inclusieve Communicatie
De missie van auteur Hanan Challouki is om de wereld van communicatie en marketing diverser en inclusiever te maken. Veel communicatie gaat nog voorbij aan heel wat mensen die deel uitmaken van onze samenleving. Taal, beeld, medium, toon, moment: allemaal keuzes die bepalen of je mensen wel of niet bereikt.
Steeds meer bedrijven en organisaties zien het belang van diversiteit en inclusie. Vanuit maatschappelijk oogpunt of simpelweg omdat meer mensen bereiken meer omzet betekent. Het boek is doorspekt met veel voorbeelden, met name uit de marketing. Challouki zet overzichtelijk op een rij wat inclusieve communicatie wel en niet is. Geen etnomarketing, geen tokenisme of pinkwashing. De handreikingen die zij geeft, zullen voor veel communicatieprofessionals te mager zijn (‘ga uit van waarden’; ‘houd intern de mensen op de hoogte’). Daar mis ik de nieuwe inzichten en gereedschappen in ons vak. Maar wil je je vers in dit onderwerp verdiepen, dan is dit boek een goed begin. Het geeft een beeld van alle facetten van de opgave en zet je aan het denken, ook over je eigen ‘unconscious bias’. Van daaruit kun je je eigen strategie gaan bouwen.
In het laatste hoofdstuk zegt Challouki: ‘Inclusie is geen snelle of kant-en-klare methode maar een strategie met ruimte voor tegenslagen, zelfreflectie en tweede kansen.’ Haar boek een stimulans om daar een begin mee te maken.
Titel: Inclusieve Communicatie
Ondertitel: Alles wat je moet weten om een divers publiek te bereiken
Auteur(s): Hanan Challouki
Uitgever: Pelckmans
Jaar van uitgave: 2022
ISBN-nummer: 978 94 6337 276 3
Aantal pagina’s: 133
Kosten: € 32,00
Datum recensie: 23 april 2023
Gerecenseerd door: Marjan Engelen
Aantal sterren: 2