Recensie: Verhalen veranderen - Saskia Tjepkema, Joeri Kabalt, Martijn van Ooijen, Koen Weber, Luc Verheijen en Lieve Schepers

7 maart 2023Marjan Engelen

Dit boek beschrijft hoe je verhalen kunt inzetten als veranderinstrument, geeft talloze voorbeelden uit de praktijk en sluit af met een mooie set werkvormen en technieken voor verhalend veranderaars. Door verhalen te vangen, ontrafelen en zichtbaar te maken, kun je je er samen toe verhouden en ervoor kiezen om nieuwe plotlijnen te ontwikkelen. Hoe je dat vangen van verhalen doet, daar zijn talloze manieren voor. Ze staan als tips in dit boek.

Ook is er uitvoerig aandacht voor ‘verhaalvaardigheid’: wat heb je daarvoor nodig en hoe kun je dat aanwakkeren bij mensen? Het boek is één groot pleidooi voor het op zoek gaan naar meerstemmigheid. Altijd zijn er dominante verhalen in organisaties, in teams. De kunst is om de meerstemmigheid in te zetten en daarbij ook je eigen zelfkennis is te zetten. Want ook jij hebt dominante verhalen en voor je het weet, ga je andermans verhalen bijsturen vanuit je eigen fascinaties, thema’s en blinde vlekken. Ik ken die neiging maar al te goed. Het boek is in zichzelf al een toonbeeld van meerstemmigheid: de maar liefst zes auteurs zijn er samen in geslaagd een waardevol, samenhangend en praktisch boek te schrijven. Zij onderbouwen hun aanpak vanuit rijke gedocumenteerd theorie, vanuit bronnen als theater en journalistiek maar vooral vanuit hun dagelijkse praktijk als organisatieadviseurs en veranderkundigen. Allen zijn verbonden aan Kessels & Smit, The learning company.

Niet voor niks staat dit boek op de longlist van Managementboek van het jaar. De jury hierover: "Verdieping van storytelling als veranderinstrument, met een nieuwe kijk op verandering en het betrekken van stakeholders. Zeer goed onderbouwd en praktisch, met interessante, theatrale oefeningen.” En daar ben ik het helemaal mee eens.

Titel vh boek:              Verhalen veranderen

Ondertitel:                  Beweging brengen in teams en organisaties

Auteur(s):                   Saskia Tjepkema, Joeri Kabalt, Martijn van Ooijen, Koen Weber, Luc Verheijen en Lieve Schepers