Recensie: Communicator - Rob Huisman
Het is even doorbijten, maar dan heb je ook wat. De dikke pil ‘Communicator’ van Rob Huisman biedt 72 ‘inzichten’ in het belang van communicatie voor topbestuurders in de private én publieke sector. Zelfstandig bestuursadviseur Huisman, voormalig financieel journalist, neemt zijn opgedane ervaringen met CEO’s als basis voor zijn boek.
De volbloed communicator gebruikt communicatie als strategisch instrument om in teamverband prestaties neer te zetten en doelen te bereiken. Wat maakt hem of haar een ware communicator?
Allereerst met open oog omstandigheden en mensen bezien op basis van zowel de thermometer (objectief) als de gevoelstemperatuur (subjectief). Wat ook helpt, is een early warning antenne. Loop minimaal een halve dag in de week mee op de werkvloer. Let op perspublicaties. Vraag tijdig om raad of coaching.
Verschuil je niet achter procedures of juridische argumenten. Ongeschreven regels zijn voor de communicator belangrijker. Voorkóm dat je door de overvolle agenda alleen oppervlakkige gesprekken voert. Maak ruimte voor intensieve, betekenisvolle gesprekken binnen en buiten de organisatie.
De communicator is ‘verslaafd’ aan duidelijkheid in de formulering van kernboodschappen. Strategisch gezien werkt de communicator met een 3P-model: people (een verhaal menselijk maken), performance (aantoonbaar voortuitgang boeken) en perspective (vooruitzicht met zingeving).
De soepel beschreven inzichten maken ‘Communicator’ een must-read voor topbestuurders en zeker ook voor de communicatieprofessionals die voor hen werken.
Titel boek: Communicator
Auteur(s): Rob Huisman
Uitgever: BigBusinessPublishers
Jaar van uitgave: 2022
ISBN-nummer: 9789493171442
Aantal pagina’s: 560
Prijs: €45
Gerecenseerd door: Rob Sebes
Aantal sterren: 5 sterren