Communicatie & de technologische revolutie: AI for good
“Was dat niet een beetje saai, werken aan zo’n universiteit, nu je bij het Rode Kruis elke dag vooraan staat bij crises in Ter Apel, Oekraïne, Syrië, Afrika en Pakistan?”, vroeg een vakgenoot onlangs aan mij. “Nou nee”, kon ik oprecht antwoorden. “Het sluit juist mooi aan. De academische wereld werkt aan het oplossen en voorkomen van crises, en loopt voorop in de technologische revolutie. Dat is super spannend”.
AI & us: imagining the future
Op 5 september was weer ik weer even terug bij de Erasmus Universiteit Rotterdam voor de Opening van het Academisch Jaar. Het programma draaide om het thema kunstmatige intelligentie: AI & US, imagining the future. Geïnspireerd door de aanbevelingen uit de Communicatietrends van Logeion om me te verdiepen in de huidige technologische revolutie, was ik benieuwd. Wat gebeurt er momenteel in wetenschap en kunst? Wat kunnen we er al mee in de communicatiepraktijk?
Technologie als (beeld)taal: food for thought
Visueel hoogtepunt tijdens de Opening was de digitale kunst van wereldberoemde mediakunstenaar Refik Anadol, die de aanwezigen op enorme schermen driedimensionaal onderdompelde in zijn werk gegenereerd door zelflerende algoritmen. Het zijn surrealistische, pulserende, haast levende landschappen. Tegelijkertijd ziet deze kunst er duidelijk kunstmatig uit, een symbiose van mens en machine. Het roept ook bij mij de vraag op: kan kunstmatige intelligentie ook creatief zijn? Zo ja, hoe ziet dat er dan uit? Hoe anders is het dan wat mensen maken? Wat eveneens fascineert is de nieuwe manier waarop dit soort digitale kunstwerken wordt betaald: met cryptovaluta, vastgelegd in een blockchain. Het doet denken aan de jaren negentig, de tijd van de opkomst van computermuziek, websites, mobiele telefonie en e-commerce. We staan, net als toen, voor een nieuwe digitale revolutie die ons werk als communicatieprofessionals ingrijpend zal veranderen.
“We staan, net als toen, voor een nieuwe digitale revolutie die ons werk als communicatieprofessionals ingrijpend zal veranderen.”
Social Movez: thought for food
AI is niet alleen toekomstmuziek. Een voorbeeld uit de praktijk is hoe internationale top-communicatiewetenschapper prof. dr. Moniek Buijzen met haar groep kunstmatige intelligentie toepast om een gezonde en duurzame levensstijl te bevorderen. Haar doel: meer slimme, gezonde en gelukkige jonge mediagebruikers. AI- en datawetenschapstechnieken helpen de complexiteit van communicatie te begrijpen en menselijk gedrag te voorspellen. Tegelijkertijd ontwikkelt ze AI-aangedreven digitale interventies die jonge mediagebruikers steunen bij het verkrijgen van een gezonde en duurzame levensstijl en leefomgeving. Een mooi voorbeeld is het SocialMovez-project waarin zij positief gedrag van jongeren stimuleert via hun online sociale netwerken met innovatieve data-analytische technologieën.
AI for good
Het platform Bitescience, waarvan zij mede-initiatiefnemer is, biedt laagdrempelig toegang tot wetenschappelijke expertise over communicatie en media, zeer relevant voor communicatieprofessionals en beleidsmakers. Belangrijk werk, dat ervoor zorgt dat communicatie als vak voorop kan lopen in de discussie hoe we AI kunnen inzetten ‘for good’. Zeker nu AI steeds meer gaat ingrijpen in ons leven, onze organisaties en onze maatschappij, en er niet alleen kansen maar ook bedreigingen zijn.