Reflectie en vernieuwing tijdens PubCom22
De toeslagenaffaire, vluchtelingencrisis, woningnood, koopkrachtdaling, stikstofcrisis. Er komt de laatste jaren nogal wat op ons af. De context waarin communicatieprofessionals in de publieke sector hun werk moeten doen is drastisch veranderd. De houding tegen instituties als de (medische) wetenschap en rechtspraak wordt steeds kritischer, debatten polariseren en kloven in de samenleving worden steeds groter. Het vertrouwen in de overheid is gekelderd en het wordt steeds moeilijker draagvlak te vinden voor besluiten van het openbaar bestuur. Tijdens PubCom22, op 3 november gaan we aan de slag met de vraag of het tijd is voor een andere benadering van publieke communicatie. In deze sneak peek van de zesde C van 2022 praten Paul Tissingh en Eefje Nienhuis over de vraag: hoe kunnen wij vanuit ons vak van betekenis zijn?
“Met alle affaires, issues en crises van de afgelopen jaren zou je kunnen zeggen dat communicatie tekort is geschoten. Je zou kunnen concluderen dat communicatieprofessionals in het publieke domein hun werk niet goed hebben gedaan, maar dat is wel erg kort door de bocht. De vraag die je op z’n minst kan en moet stellen is: hoe kunnen wij vanuit ons vak van betekenis zijn? Die vraag was het vertrekpunt voor de PubCom-commissie.” Aan het woord is commissielid Paul Tissingh: “We zien dat vakgenoten de crises betrekken op hun eigen rol en daarover met elkaar on- en offline in gesprek gaan. Dan kom je al snel op vragen als: welke rol hadden de communicatieadviseurs in het publieke domein de afgelopen jaren? Hoe kunnen we beter, effectiever en zichtbaarder toegevoegde waarde creëren vanuit ons vakgebied?”
Het is hoog tijd om in de spiegel te kijken en de uitgangspunten van publieke communicatie te herijken, vindt de PubCom-commissie. Het ochtendprogramma van PubCom is in zijn geheel gewijd aan het thema ‘Van betekenis’. Iedereen is van harte uitgenodigd bij dit congres, op één voorwaarde: neem je verhalen én je nieuwsgierigheid mee. Commissielid Eefje Nienhuis: “We mikken op mensen die het vak een stap verder willen brengen. Overheidscommunicatie bestaat grofweg veertig jaar. Zelfreflectie is altijd goed, maar het moet ook ergens toe leiden. Met dit congres willen we veranderingen concreet gaan maken. En dat doen we in een nieuwe opzet.”
PubCom22 ziet er dit jaar anders uit dan de vorige edities. In het verleden werd de Galjaardprijs met een lezing en korte pitches in een middag gepresenteerd. Nu staat een hele dag lang de overheidscommunicatie vol in het licht. Nienhuis: “Deze PubCom-editie is echt een mijlpaal. Voor het eerst hebben we een hele dag gereserveerd. De aanpak is anders, de dynamiek op de dag is anders. En het blijft niet bij een dag. We werken toe naar een vervolg.