Logo Zoeken
Column

Het feestje van het communicatievak en de nieuwe communicatietrends

15 juni 2022Wieneke Buurman

Vol verwachting klopt mijn hart! Want over een week is het C-day, het grootste communicatiecongres van Europa. Voor het eerst sinds de coronapandemie weer live. We gaan elkaar zien en spreken. Hoe mooi het vorig jaar ook was, de digitale C- – maar liefst – Week, er gaat niets boven de persoonlijke ontmoeting. Een congres draait om kennis delen en inspiratie opdoen, maar ook om het leren kennen van nieuwe communicatiecollega’s en te zien en te horen hoe het met elkaar gaat.

Wieneke-Buurman-blog-2022.png

Er ligt een dijk van een programma. Rond de dertig sprekers uit alle hoeken van het vak nemen je mee in verdiepingssessies en talkhows. Overheid en bedrijfsleven vinden elkaar in hun passie voor communicatie. Toch is er een programmaonderdeel waar ik het meest naar uitkijk: de presentatie van de communicatietrends voor 2022-2023. De trends zijn een prachtig startpunt voor discussies over de ontwikkelingen in het vak en – zo gebruik ik ze ook –, basis voor ontwikkeling van communicatiebeleid. Met recht zijn de communicatietrends daarom een van de zogeheten Kroonjuwelen van Logeion. 

Het Trendteam heeft onder het bezielende voorzitterschap van Jaap de Bruijn heel veel tijd en energie gestoken in het detecteren van deze trends. Ze hebben kwantitatief en kwalitatief onderzoek gedaan en veel vakgenoten en experts gesproken. Ik heb enorm respect voor de manier waarop het team dat heeft gedaan: professioneel, bevlogen en, let op, in hun vrije tijd. Ook het bureau heeft bergen werk verzet om C-day22 mogelijk te maken, samen met sponsors, sprekers en actieve leden. Daarom is het voor mij het feestje van het communicatievak: omdat hier inhoud, mensen en passie samenkomen. 

Tot ziens op 23 juni!