Blog: Koesteren
De evenementensector is zwaar getroffen door de lockdown. Eerst dicht, laatst open: tranendal. De verliezen moeten goedgemaakt worden en snel ook, want herfstonheil ligt op de loer. Gelukkig valt de inhaalslag samen met de breed gevoelde drang bij organisaties om ‘elkaar eindelijk weer te kunnen ontmoeten’. Personeelsbijeenkomsten, saamhorigheidsdagen: het kan weer, het mag weer en we willen het zo graag! De top van organisaties in elk geval. Op de medewerkers kom ik zo terug.
Bijeenkomsten voor wat grotere groepen mensen kosten geld. Sterker nog: ze kosten een stuk meer dan voor corona (logisch #inhaalslag). En hoewel het geld voor dit soort activiteiten twee jaar stof heeft liggen happen, is het toch al snel gedaan met het begrip voor de prijsstijgingen (#wij_hadden_het_ook_niet_makkelijk). Voor je het weet zitten medewerkers weer met een klef broodje aan een picknicktafel in een evenementenhal naar een speech van de baas te luisteren. Gezellig.
Iedereen heeft het recht om gierig te zijn. Je leest het goed: gierig noem ik dit gedrag. En dom ook: penny wise, pound foolish. Want kijk je naar de groeiende krapte op de arbeidsmarkt (133 vacatures op 100 mensen), dan kan elk lampie toch bedenken dat je je mensen juist keihard moet knuffelen. Ok, dit gaat te ver. Dadelijk word ik nog uitgenodigd als tafeldame bij VI.
Koesteren mag nog wel toch? Die paar tientjes meer per medewerker kunnen het verschil maken tussen cynisme bij het koffieapparaat en een boost aan de loyaliteit voor jouw organisatie.
En dan nog even voor jou: medewerker. In medewerkerstevredenheidsonderzoeken geef je doorgaans hoge scores aan ‘werkplezier’ en aan ‘samenwerking met collega’s’. Ik heb goed nieuws: organisaties vinden dat ook steeds belangrijker. Want als jij het naar je zin hebt, ga je minder snel op zoek naar ‘een nieuwe uitdaging’. Vandaar die ‘feestjes’. Het zijn dus geen cadeautjes, maar vrolijk verpakte werkdagen. En daarmee niet vrijwillig en niet vrijblijvend. Je wilt werkplezier? Ga plezier maken dan. Vooropgesteld dat de organisatie wel een beetje zijn best doet om er wat leuks van te maken.