Logo Zoeken
Artikel

Sneak preview C#4: Ethische communicatie onder een vergrootglas

17 mei 2022De redactie

Ethische communicatie. Een term die steeds vaker valt. In de nieuwe editie van C die eind mei op de mat valt, onderzoeken we deze trend. Wat is het precies, waarom is het juist nu belangrijk en wat is de rol van de communicatieprofessional? Drie professoren laten hun licht schijnen op het onderwerp. Bij veel maatschappelijk gevoelige thema’s kan communicatie een cruciale rol hebben in het verloop van de maatschappelijke discussie.

Onder-Professoren-2022-1.png

Als adviseurs over de te volgen communicatiestrategie, ontwerpers van campagnes, inspringers bij crises en facilitatoren van debat en dialoog zijn communicatieprofessionals van grote invloed op het ethisch handelen van de organisaties waarvoor zij werken. Het publiek is overal, doelgroepen en stakeholders zijn niet meer afgekaderd.

Volgens hoogleraar Taal en Communicatie (Vrije Universiteit) Hedwig te Molder moeten we de waardeschaamte voorbij. De discussie moet gaan over de achterliggende waarden die op het spel staan: “Om die waarden boven tafel te krijgen, moeten we verschuiven van debat naar dialoog. Die dialoog is niet zo zwaar en eng als soms wordt gedacht. Laat af en toe even het lopende gesprek los en geef aandacht aan iets wat iemand zei, vraag waar dat vandaan komt, onderzoek de waarde eronder.”

Dr. Bert Bakker, Associate Professor aan de Amsterdam School of Communication Research (Universiteit van Amsterdam) pleit voor een plek voor emoties: “Het lijkt er vaak op dat (politieke) communicatie gevrijwaard moet zijn van emoties. Maar in de grotere maatschappelijke thema’s kan dit juist helpen om mensen in beweging te krijgen. Emoties zijn nodig. Dat kan een hele effectieve vorm van gedragsverandering zijn.”

Prof. Dr. Zeger van der Wal, bijzonder hoogleraar Bestuurskunde (Universiteit Leiden) geeft tips voor het communiceren met stakeholders die je niet gunstig gezind zijn. “Je doelgroep bestaat ook uit mensen die wel eens een steen naar het gemeentehuis gooien. Ook op die extremere geluiden moet een reactie komen. Ga tijdig via social media met toonaangevende stakeholders in gesprek, win ze voor jouw verhaal en maak ze mede-eigenaar van jouw boodschap.”