Besturingsmodel is saai woord waar veel achter schuilgaat
Besturingsmodel. Niet echt een sexy woord. Roept associaties op met het dashboard van een auto, een spelconsole, of een aantrekkelijke president. Momenteel buigt het bestuur zich over dat onderwerp. Want Logeion groeit, in aantallen leden, events, en in ambities. Is ons huidige besturingsmodel nog wel het meest passend voor zo’n bruisende vereniging? We hebben de structuur aangepast en ‘de drie C’s’ zoals we dat noemen (Commissies, Communities en CommLabs) ingevoerd.
Een mooie combinatie van aandacht voor onze ‘kroonjuwelen’ (onder meer magazine C, de Communicatietrends, de Beroepsniveauprofielen, het Centrum Strategische Communicatie en de leerstoel) te kunnen combineren met de vak- en themagroepen (Communities) en ook snel en kortdurend met bepaalde onderwerpen aan de slag te kunnen (CommLabs). Er is overigens nu een CommLab in de maak over klimaatcommunicatie. Leden die actief hun handen uit de mouwen willen steken om vak en collega’s verder te helpen kunnen kiezen uit deze snoepwinkel.
Maar past daar het model van een vrijwillig bestuur dat samenwerkt met een betaalde directeur nog op? Met een alv waar maar weinig leden komen? Waar toezicht maar mager is ingericht? Waar niet altijd even duidelijk is wat er van het bureau verwacht mag worden?
Die vragen stellen is ze ook beantwoorden. Dus is het bestuur aan de slag. Het ledenonderzoek dat is gehouden geeft ons hier richting bij. Goed kijken hoe zusterverenigingen dit hebben ingericht ook, evenals input van professionals op het gebied van verenigingsmanagement.
Niet een heel sexy onderwerp, maar wel reterelevant. We komen hier nog bij je op terug. Want de vereniging moet ook de komende jaren goed bestuurd kunnen worden.