Storytelling in de praktijk - Maarten van der Meulen
Maarten van der Meulen is docent communicatieve vaardigheden aan de TU Delft en daarvoor doceerde hij creatief schrijven en storytelling aan hogeschool Stenden. Zijn achtergrond is duidelijk terug te zien in ‘Storytelling in de praktijk, creatief schrijven voor een merk’ dat vorig jaar verscheen. Van der Meulen combineert theorie, tekstvoorbeelden en praktische oefeningen tot een echt studieboek.
Het zit didactisch goed in elkaar. Met tussenoefeningen tijdens de hoofdstukken, om de stof echt te verwerken en opdrachten aan het eind van elk hoofdstuk. Behalve over storytelling leer je veel over de opbouw van een goed communicatieplan, over het verzamelen van informatie voor je verhalen, over traditionele verhaalstructuren en karakters, online en offline mogelijkheden plús goede instructies voor revisie (zowel technisch als inhoudelijk).
Van de Meulen heeft ook een boodschap: gebruik storytelling niet als een modieus trucje. Het is écht een manier van denken die raakt aan een onderlaag waarmee je je publiek beter kunt raken. En waar ruimte is voor het ‘eerlijke’ verhaal, inclusief dilemma’s en tegenslagen. ‘Storytelling in de praktijk’ brengt wat de achterflap belooft: het is geschreven voor hbo-studenten en is ook geschikt voor marketing- en communicatieprofessionals op de werkvloer.
Recensent: Jaap de Bruijn
Titel v.h. boek: Storytelling in de praktijk, creatief schrijven voor een merk
Auteur: Maarten van der Meulen
Jaar van uitgave: 2021
Uitgever: Uitgeverij Coutinho
ISBN-nummer: 978 90 469 0780 1
Aantal pagina’s: 176 pagina’s + website
Kosten: 24,95 euro (E-book zelfde prijs)
Datum recensie: januari 2022
Gerecenseerd door: Jaap de Bruijn
Aantal sterren: 3