Logo Zoeken
Boekrecensie

StoryBrand, Hoe een heldere boodschap je bedrijf laat groeien - Donald Miller

6 januari 2022Annemarie van Oorschot

Het chapeau ‘#1 Wall Street Journal Bestseller’ op de cover is geen lege huls. Aan de hand van tien stappen kun je met dit boek in de hand een goed verhaal over je organisatie bouwen dat tot een stevige positionering en meer klanten kan leiden. Met de ‘storybrand roadmap’ krijg je bovendien een praktisch richtsnoer voor de implementatie van het verhaal.

Storybrand_boekrecensie.jpg

De klant is de held in het verhaal, niet je eigen organisatie. Logisch?  In de alledaagse praktijk niet, want nog steeds openen veel websites met de successen van het bedrijf. In een goed verhaal is je merk de gids die de problemen van de klant oplost. Miller onderscheidt die soorten problemen: externe, interne en filosofische. Bedrijven hebben de neiging oplossingen te bieden voor externe problemen, terwijl de klant in de eerste plaats geholpen wil worden met zijn interne problemen.

Miller legt uit hoe onder meer Apple, Starbucks en autoverhuurbedrijf National inspelen op de interne problemen. Neem Apple, het externe probleem van de klant is de aanschaf van een computer. Het interne probleem zijn de frustraties die computers kunnen oproepen omdat ze niet doen wat je wilt en je kennis te kort schiet om ze goed te bedienen. Apple bouwde zijn verhaal daarom rond de gebruiksvriendelijke interfaces.

Met die focus op de interne problemen moet een merk een oplossing bieden voor alle soorten problemen: intern, extern en filosofisch. Wat de laatste soort betreft, mensen willen graag betrokken worden in een verhaal dat groter is dan henzelf. Producten die klanten zingeving bieden, zijn van grotere waarde.  

Als Miller één ding duidelijk maakt dan is het dat je een verhaal niet in een achternamiddagje schrijft, laat staan implementeert. Brainstormsessies zijn nodig over de hoofdpersoon, de problemen, de gids, het plan voor de klant om de problemen op de lossen en de call to action. En tot slot de hamvraag: ‘Wat staat er voor mijn klanten op het spel als ze mijn producten niet kopen?’ Miller noemt het angst toevoegen aan het verhaal als een snufje zout.

Recensent:                  Annemarie van Oorschot

Titel vh boek:               StoryBrand, Hoe een heldere boodschap je bedrijf laat groeien

Auteur(s):                    Donald Miller

Uitgever:                     Van Duuren

Jaar van uitgave:        2021

ISBN-nummer:            99789089655868

Aantal pagina’s:          240

Kosten:                       € 27,99 (€ 21,99 E-book)

Aantal sterren:            3