Dilemmalogica, de thema’s op tafel!
Dilemmalogica: een vernieuwend gedachtengoed dat niet alleen mooie handvatten biedt voor gesprekken onder vakgenoten, maar vooral een plek krijgt als handelingsperspectief aan bestuurstafels. In plaats van oplossingen communiceren draait het om vraagstukken delen. Dit heeft best veel voeten in de aarde als je er serieus mee aan de slag gaat in de praktijk
Op 29 november staat ons een fantastische avond te wachten over ‘dilemmalogica’, georganiseerd i.s.m. Platform Communicatie Rotterdam. In het Bibliotheektheater in Rotterdam laten we ons inspireren door Guido Rijnja, grondlegger van het gedachtengoed dilemmalogica. Guido werkt als adviseur bij de Rijksvoorlichtingsdienst en adviseert kabinet en ministeries over de te voeren communicatiestrategie.
Wat je kunt verwachten? Na een introductie dilemmalogica door Guido, gaan we zelf in groepen aan de slag met praktijkvoorbeelden. Logeion stelde Guido Rijnja alvast een paar vragen als opmaat voor deze Rotterdamse avond.
Je bent grondlegger van dilemmalogica. Kun je in het kort vertellen wat de kern is van dit gedachtengoed? “Grond leggen is een toepasselijk begrip, want in de kern gaat het om het vinden van common grond. Wat heb je in huis als je een dilemma ontmoet? Lukt het je dan om te doorgronden wat mensen écht beroert? En lukt het om daar zo op aan te sluiten, dat je elkaar snapt, en verder op weg helpt? Bij ieder dilemma ontstaat een logica, en daar oefen je invloed op uit.”
Waar zag jij aanleiding om deze methodiek te ontwerpen?
“Het begon met een vraag: wat kunnen we doen zodat medewerkers bij een lastige klus niet in de kramp schieten, en dan het broodnodige contact te lang uitstellen? Dat verschijnsel ken je denk ik ook uit privé-situaties: hoe langer je wacht, hoe lastiger het vaak is om erover te beginnen. Zoek dus eerder contact, niet over de oplossing, maar over het probleem, dat wat zich als dilemma aan je voordoet en wat je daarbij kunt betekenen.”
Voor wie is deze avond interessant? Moeten we bijvoorbeeld al iets weten over dilemmalogica?
“Heel veel professionals herkennen het ongemak bij wat zich als spanning in een kwestie zich voordoet. Het leuke kenmerk van communicatieprofessionals is overigens dat ze oplossingen zoeken. Het hangt denk ik van je bagage af, of je het interessant vindt om te kijken of je met dilemmalogica nog beter beslagen ten ijs kunt komen.”
Waarom zouden we volgens jou in ons werk als communicatieprofessional dilemmalogica benutten? “Dat dealen met dilemma’s steekt overal de kop op in deze complexe, snelle tijd. Overal in de organisatie zijn collega’s en leidinggevenden, maar ook partners en burgers, klanten ermee bezig. Je kunt vooral dus mensen om je heen helpen er ontspannen mee om te gaan en te genieten misschien wel.”
Als je aan de slag gaat met dilemmalogica als vertrekpunt van je advisering… waar ga je zeker tegenaan lopen, maar moet je jezelf vervolgens ook niet door van de wijs laten brengen?
“Alles begint in ons werk met hoe je jezelf ziet, jouw manier van kijken naar wat er op je bord komt, hoe je contact maakt. Hoe je naar mensen kijkt. Ik vond het leerzaam te snappen dat iemand die ergens tegen is, ook ergens vóór is. Oftewel, je kunt overal tegenaan lopen, het gaat erom hoe je daar op inspeelt. Dan kun je ergens vaak beter tegen aan lopen dan er met een bocht omheen te zeilen”, aldus Guido Rijnja.
Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer leren over dilemmalogica? Meld je dan aan voor deze bijzondere bijeenkomst op 29 november in Rotterdam.