Logo Zoeken
Boekrecensie

Het communicatie DNA - Korneel Warlop

14 oktober 2021Christel Berkhout

Lees eerst de titel en dan de inhoudsopgave van dit boek en je brein maakt even een zijsprong. De auteur, West-Vlaming Korneel Warlop, verengt zich namelijk tot de strategische rol binnen corporate communicatie. Dit terwijl de titel een breedte over ons hele vakgebied suggereert. Een minder relevante uitgave, mijns inziens, als je je buiten dit communicatiedomein opereert.

Het_Communicatie_DNA_boekrecensie.jpg

Specifiek richt het boek zich op de verantwoordelijkheden die je hebt als je werkt volgens het geïntegreerde communicatiemodel van van Riel & Fombrun. Daarin staan strategie, identiteit, merk en reputatie centraal, in relatie tot stakeholders. Na reflecties op dit werkterrein, gelardeerd met praktijkvoorbeelden van vakgenoten, volgen 4 bouwstenen waarmee je volgens de auteur je eigen werk in corporate communicatie idealiter kunt samenvatten: impactvol leiderschap, reputatie- en crisismanagement, employee engagement en competitive advantage.

Vervolgens komt het hoofdstuk dat de titel enigszins recht doet: 5 lessen hoe je als communicatieprofessional successen behaald en van waarde bent in het vakgebied van de strategische corporate communicatie. Het zijn de auteurs “persoonlijke leidraden, die ik met plezier deel”. Alhoewel, “je hebt het, of je hebt het niet”, lees ik ook. “Het is een job die daarom veel passie en een constante monitoring vraagt. Al wat ik beschreef is ook een kwestie van hoe het aansluit bij jouw eigen persoonlijkheid.” Tsja…. En: “Je kunt erin groeien, maar je kunt het moeilijk leren”. Kortom: veel persoonlijke bespiegelingen. Wellicht vooral passend als je van reflecteren houdt, individueel of in intervisieverband.

Titel vh boek:Het communicatie DNA
Auteur(s): Korneel Warlop
Uitgever: Lannoo Campus
Jaar van uitgave: 2021
ISBN-nummer: 978 94 014 7510 5    
Aantal pagina’s: 147
Kosten: € 29,99 
Aantal sterren: 2