Logo Zoeken
Boekrecensie

Creatief schrijven voor copywriters - Roy Ishak

9 september 2021Annemarie van Oorschot

Als je het boek ‘Creatief Schrijven’ leest, is het alsof je langs een vier meter lange tafel met toetjes loopt, zo’n uitbundig buffet dat je in luxe resorts tegenkomt. Het ene dessert ziet er nog verleidelijker uit dan het andere. Dan is het de kunst om je gulzigheid te bedwingen, hooguit drie lekkernijen op te scheppen en daarvan te genieten. Zo voorkom je die ondefinieerbare klomp zoete troep in je maag die je onherroepelijk misselijk maakt.

Creatief_schrijven_voor_coprywriters_boekrecensie.jpg

Ik ben benieuwd of Roy Ishak, de auteur van ‘Creatief Schrijven voor copywriters,’ mijn analogie kan waarderen. Het is een van de twintig stijlfiguren op zinsniveau die hij behandelt. Daaraan voorafgaand licht hij ook nog eens 21 stijlfiguren op conceptniveau toe. Maar liefst 41 stuks dus, maar Ishak heeft zich in toom gehouden, schrijft hij, want er zijn er meer dan honderd. Uitsluitend de stijlfiguren waar de lezer bijna altijd enthousiast op reageert, komen in het boek aan bod. “Het resultaat van jaren toetsen en turven.”

Zoals een goed copywriter betaamt, presenteert hij de informatie kort en krachtig, overzichtelijk en aan de hand van goede voorbeelden, vooral uit eigen werk. Omdat hij per voorbeeld ook uitlegt hoe zijn creatieve schrijfproces verliep, krijg je het gevoel dat met dit boek in de hand creatief schrijven moet lukken. Ishak schrijft ook letterlijk: “Ik laat je niet aan je lot over, ik leer je de vertaalslag maken van theorie naar praktijk.”

Nu ik dat laatste met deze recensie probeer,  kom ik toch tot de conclusie dat dit een fata morgana (metafoor) is. Copywriting is een vakmanschap dat je vooral in de praktijk moet leren. Liefst volgens het gildesysteem, waarbij een meester over de schouder van de leerling meekijkt.  Dit neemt niet weg dat het boek inspireert en je uitdaagt leuker, spannender en  uitdagender te schrijven.

Terug naar mijn analogie, Ishak adviseert stijlfiguren met mate te gebruiken. Dus beslist niet je bord vol scheppen! Als je je zelf de tijd gunt om creatief te schrijven (Ishak heeft effectief 6 uur nodig voor een verkoopbrief of een landingspagina), komen veel goede ideeën in je op. “Kill your darlings!” Kies voor de stijlfiguren die bij je boodschap en doelgroep passen. En bewaar alle andere ideeën voor later.

Titel vh boek: Creatief schrijven voor copywriters
Auteur(s): Roy Ishak
Uitgever: eigen beheer
Jaar van uitgave: 2021
ISBN-nummer: 9789083149905   
Aantal pagina’s: 207
Kosten: € 25,00 
Aantal sterren: 4