Onafhankelijke publieke media belangrijk voor ons vak
Jort Kelder die campagnefilmpjes van Forum voor Democratie sponsort. Talitha Muusse zegt dat ze van haar omroep de opdracht kreeg twintig minuten haar mond te houden toen er VVD’ers aanschoven in haar programma. Het campagneteam van D66 dat zich heeft bemoeid met de inhoud van een journalistieke documentaire over Sigrid Kaag. Sander Schimmelpenninck die niet onder stoelen of banken steekt dat hij fan is van D66.
Zomaar een greep uit incidenten die zich de laatste tijd voor hebben gedaan als het gaat om onafhankelijkheid van de journalistiek en publieke media. Reden voor het Commissariaat voor de Media om daar onderzoek naar te gaan doen. Shula Rijxman, bestuursvoorzitter van de NPO, stelt terecht bij de start van het nieuwe televisieseizoen dat die onafhankelijkheid in het geding is geraakt. En dat dat niet mag gebeuren. Niet als het gaat om politiek, en ook niet als het gaat om bedrijven.
Publieke media horen onafhankelijke journalistiek te bedrijven. Dat is hun rol en onderscheidt hen in de basis van commerciële media. Zij moeten hun eigen, zo objectief mogelijke geluid kunnen laten klinken in de berichtensymfonie waarin fake news en betaalde media steeds luider van zich laten horen.
Ook voor communicatieprofessionals is het belangrijk te weten dat publieke media onafhankelijk zijn. Die media vormen immers vaak een relevante component in een communicatiemix. Doelgroepen moeten ervan uit kunnen gaan dat bij berichtgeving via publieke media journalistieke en geen commerciële belangen prevaleren. Hoe lastig en rekbaar dat ook mag zijn.