Bouwen aan vertrouwen
Als hoofd corporate communicatie bij bouwconcern Dura Vermeer heeft Glenn Metselaar de afgelopen decennia veel zien veranderen. Wat ooit begon als een kleine timmerwinkel in Rotterdam is 166 jaar later uitgegroeid tot een van de grootste bouwbedrijven van Nederland. Dat het bedrijf al sinds 1855 eigendom van dezelfde familie is, voorziet zijn werk van een extra dimensie. “Het schept een bepaalde verantwoordelijkheid als de naam van je CEO ook echt op de gevel staat.”
Het familiebedrijf Dura Vermeer, inmiddels met een jaarlijkse omzet van 1,5 miljard euro en bijna 2.800 medewerkers, heeft een rijke geschiedenis. Metselaar werkt al meer dan twee decennia voor het bedrijf. In 2008 werd hij hoofd corporate communicatie.
In de dertien jaar sindsdien heeft hij de bedrijfsstrategie en daarmee ook de communicatieaanpak flink zien veranderen. De grootste sprong werd in 2015 gemaakt, vertelt hij. “Elke drie jaar actualiseren we onze bedrijfsstrategie. Toen we dat voor de periode 2015–2018 deden, zeiden we tegen elkaar: We hebben nu heel lang in het peloton gezeten, het is een keer tijd om richting de koplopers te demarreren. De markt trok weer aan na de financiële en economische crises van de jaren daarvoor en het bedrijf kon daardoor vooruitkijken.”