Stijging vertrouwen in media opvallend
Een opvallend bericht in het nieuws eind juni. Het Commissariaat voor de Media constateert in zijn rapport 'Digital News Report 2021' dat het vertrouwen van de Nederlandse bevolking in de media het afgelopen jaar is toegenomen. Terwijl in de twee jaar ervoor het juist was gedaald. Covid-19 en het coronabeleid treffen iedereen en daardoor is de interesse voor nieuws en media gemiddeld toegenomen, schrijft het Commissariaat: ‘Niemand kan ‘who cares’ zeggen als het over corona gaat.’
Persconferenties over de coronamaatregelen zijn kijkcijferkannonnen. Nieuws- en mediagebruik hebben door de crisis een boost gekregen. Het lijkt er daarom op dat meer gebruik van nieuws en media ook een toename van het vertrouwen in de berichtgeving tot gevolg heeft. Onbekend maakt onbemind, speelt hier vermoedelijk een rol. Het Commissariaat draagt geen explicietere verklaringen voor de stijging aan.
Misschien niet helemaal verrassend vormen de jongere Nederlanders hierop een uitzondering: beneden de 25 jaar nam het vertrouwen juist af. Zij maken meer gebruik van social media en minder van de traditionele, gevestigde nieuwsleveranciers. Het gebruik van lokale media is eveneens gestegen. Omdat mensen meer thuis waren, heeft dat de interesse voor hun directe omgeving aangewakkerd. Maar de angst voor nepnieuws is daarentegen gestegen. Het is een buitengewoon interessant rapport. Tip: als je een uurtje – of twee – over hebt, lekker lezen maar dat Digital News Report 2021. Inspiratie voor je volgende communicatiemix.