Logo Zoeken
Interview

Jhorna Erkens: "Meer dan ooit zijn communicatieprofessionals de ogen en oren van een organisatie”

15 juni 2021De redactie

In een wereld waarin veranderingen steeds vaker de agenda van organisaties bepalen, gelooft Jhorna Erkens, algemeen directeur bij Bex*communicatie, dat krachtige communicatie het verschil is tussen falen of succes. Krachtige communicatie begint voor haar met aandacht. En in deze editie van de rubriek ‘Logeion-leden aan het werk’ vestigen wij de aandacht op Jhorna en vragen haar naar haar visie op communicatie en de ontwikkelingen binnen het communicatievak.

Jhorna Erkens 705x220.jpg

We zitten inmiddels in wat de eindfase lijkt te zijn van de coronacrisis. Wat is daarvan de impact geweest op jou en Bex* Communicatie?
Jhorna: “Ik kijk terug op een heel bijzonder jaar. Corona legde de wereld stil. Dat betekende voor iedereen veel; ook voor ons bureau. Omdat wij veel opdrachtgevers in de zorgsector hebben en we bekend staan om onze expertise op het gebied van crisismanagement en crisiscommunicatie, werden we overspoeld met werk. Aan de andere kant vielen werkzaamheden weg; trainingen werden gecanceld en campagnes werden on hold gezet. Ik heb veel energie gestoken in twee zaken; de interne verbinding van collega’s onderling behouden – en zelfs versterken – en onze opdrachtgevers helpen om een zeer uitdagende tijd door te komen. Nu we een jaar verder zijn, zie ik dat het een hectisch jaar is geweest dat veel energie heeft gekost, maar ons gelukkig ook veel heeft opgeleverd.”

Jij zet je als Logeion-lid ook in voor de ontwikkeling van het vak. Wat zijn in jouw ogen de belangrijkste ontwikkelingen waar communicatieprofessionals de komende jaren rekening mee moeten houden?
Jhorna: “Reputatie gaat al jaren over zaken als geloofwaardigheid, vertrouwen en integriteit. Stakeholders, zoals aandeelhouders maar ook de publieke opinie en de eigen medewerkers, verwachten meer van organisaties en hun leiders dan alleen maar financiële resultaten. Als communicatieprofessional kun je daarin een belangrijke rol spelen, mits je dichtbij bestuurders, directeuren en boegbeelden van je organisatie zit. Om hen goed te kunnen adviseren, moeten wij niet alleen alles van óns vak weten, maar ook van de core business van organisatie, de uitdagingen van de organisatie, de dynamiek en de omgeving van de organisatie en de behoeften van de buitenwereld. Meer dan ooit zijn communicatieprofessionals de ogen en oren van een organisatie.”

Jullie organiseren ook een Bex* summer academy, kun je daar iets meer over vertellen? En voor wie is de summer academy bedoeld?
Jhorna: “Met de Bex*summer academy bieden wij op een laagdrempelige manier een workshopprogramma dat de volledige breedte van onze dienstverlening weerspiegelt. Denk aan workshops over storytelling en positionering tot aan mediatraining of workshops crisiscommunicatie. Ook onderwerpen als diversiteit, pensioencommunicatie en issuemanagement komen aan bod. De workshops zijn eigenlijk interessant voor iedereen die communicatiever wil worden, dus we zien niet alleen inschrijvingen van communicatieprofessionals. De summer academy is op basis van open inschrijving en uiteraard houden we ons aan de coronamaatregelen, dus we werken met kleine groepen. De diversiteit van verschillende bedrijven in één groep leidt tot interessante gesprekken en kennisuitwisseling. En daar is interesse voor, want inmiddels hebben we ruim 100 inschrijvingen!”

Laatste vraag Jhorna, wat zijn de boeken en podcasts die wij als communicatieprofessionals deze zomer moeten lezen en luisteren volgens jou?
Jhorna: “Als ik heel eerlijk ben, raak ik altijd het meest geïnspireerd door gesprekken met vakgenoten. Ik plan daarom bijna wekelijks gesprekken in met communicatieprofessionals die werkzaam zijn bij andere organisaties of bijvoorbeeld met directeuren van andere bureaus. En na een zeer intensief jaar heb ik al besloten dat ik dit jaar op het strand in de zon even wat anders ga lezen dan vakliteratuur!”