Kun je gedrag veranderen met beelden?
Beelden geven sterke prikkels. Vaak sterker dan tekst. Het gezegde luidt niet voor niets: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Maar hoe sterk zijn beelden nu echt? Hoe werkt dat psychologisch? En: hoe gebruik je beelden in campagnes? Logeion daagde twee van haar partners – VideoAgency en Behavior Change Group - uit om samen de tanden te zetten in deze vraag. Op 10 juni is er een bijzonder webinar met daarin interviews met verschillende experts die veel tips & tricks delen over beelden die goed werken. Wij vroegen Andre Freyssen van VideoAgency en Bob van Dam van Behavior Change Group alvast naar hun beweegreden om de uitdaging aan te gaan.
Impact realiseren! Dat is wat iedere campagnemaker voor ogen staat. Het gaat steeds minder om ‘bewustzijnsvergroting’ rond een onderwerp of het tellen van het aantal likes. Wat we willen zien is ‘gedragsverandering’. Dat is de heilige graal. Is beeld de sleutel naar meer impact?
André vindt: "Video’s maken zonder impact heeft geen nut. Echt zonde. Video wordt steeds meer gemeengoed, maar gericht video’s maken met effect; daar is nog heel veel te winnen." Bob vult aan: "Een beeld zonder strategie loopt de kans om het doel voorbij te schieten. Als het doel is je doelgroep in beweging te krijgen, dan is het essentieel om gedragsinzichten te betrekken in de strategie. Beeld is een krachtig middel tot gedragsverandering, een strategie zonder state-of-the-art doorvertaling is een parel voor de zwijnen. Die vertaling naar creatie is echt weer een vak apart, die wisselwerking is essentieel en de sleutel naar impact."
In de voorbereiding van het webinar 'Gedragsverandering ♥ video' hebben jullie elkaar veel gesproken. Waar liggen de verschillen en waar vinden jullie elkaar? Valt er nog een wereld te winnen door de twee disciplines beter op elkaar aan te sluiten?
André: "Als maker kunnen wij eerst beter luisteren en dan ook echt samenwerken. Dat luisteren gaat om onderbouwing, inzichten en onderzoek. Aan dat samenwerken, daar gaan veel gesprekken aan vooraf. En als je dan aan de slag gaat moet dat moet gebeuren in één silo. Vanaf de basis de inzichten uit onderzoeken verwerken in je ideeën en zorgen dat je het grote doel in de gaten houdt. Dat is gedragsverandering. Je moet jezelf constant afvragen of video wel het middel is. Bob en zijn team werken met meerdere middelen aan gedragsinterventies. We werken nu samen aan een campagne tegen asociaal gedrag in het verkeer en dan is video lang niet het enige middel." Bob vervolgt: "We kijken via een verschillende bril, de één vertrekt vanuit theorie en gedragsanalyse en de ander meer vanuit beeld en creatie. Die twee perspectieven moeten elkaar vinden, dat merk je ook in onze gesprekken. Maar uiteindelijk wil je beide impact maken, dus als je daar over gaat sparren merk je dat wat zij vaak al uit 'gut feeling' doen goed theoretisch te onderbouwen is en dat wij bedenken pas echt gaat leven met een de bril van de ander."
Jullie gaan straks een aantal praktische tips geven. Kunnen jullie er al eentje weggeven? #spoiler alert
"Video spreekt tot de verbeelding. En vanuit gedragscommunicatie worden kaders gegeven met oplossingen voor de doelgroep. Zonder onderzoek geen beweging bij je doelgroep. Naast uitgaan van echte problemen en echte oplossingen aan de hand van onderzoek en cijfers is het belangrijk om vanaf de beginfase bij het maken van video’s oprecht te luisteren naar de doelgroep. Sta binnen een creatief concept stil bij de intrinsieke motivatie van je doelgroep. Dit en meer als spoiler voor het webinar van donderdag 10 juni", aldus André en Bob.